به گزارش خبرگزاری رویترز پارلمان عراق قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل ممنوع است.  

در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ امارات متحده عربی و بحرین در چارچوب معاهده ابراهیم روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را از سر گرفتند. از زمان صلح مصر و صلح اردن این نخستین بار بود که یک کشور عربی با اسرائیل روابط عادی برقرار می‌کرد. اکنون پارلمان عراق در چنین شرایطی قانون منع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تصویب کرده است. کسانی که این قانون را نقض کنند، ممکن است به مجازات حبس ابد یا اعدام محکوم شوند.

پارلمان عراق نتوانسته تاکنون در هیچ موضوع دیگری از جمله انتخاب رئیس جمهوری جدید و تشکیل دولت به تصمیم برسد. این امر سبب طولانی شدن یک بن‌بست سیاسی در عراق شده است.

عراق از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۸ هرگز دولت اسرائیل را به رسمیت نشناخت و شهروندان و شرکت‌های عراقی نمی‌توانند از اسرائیل بازدید کنند، اما قانون جدید یک گام هم فراتر می‌رود و هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را جرم انگاری می‌کند.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف صدر در پارلمان عراق قانون منع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را پیشنهاد داده بود. ائتلاف صدر که با ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، از مخالفان عادی‌سازی روابط عراق و اسرائیل است. ائتلاف فتح صاحب ۱۷کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان  است و حزب تقدم به رهبری محمود المشهدانی با برخورداری از حمایت سنی‌ها ۳۷ کرسی خود را حفظ کرده و حزب قانون نوری مالکی نیز ۳۳ کرسی را به دست آورده. حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی و حزب اتحادیه میهنی کردستان ۱۸ کرسی را در اختیار گرفته‌اند.

حسن سلیم، نماینده شیعه عراقی و از وابستگان به عصائب الحق، گروه شبه نظامی گفت:

«تصویب این قانون نه تنها یک پیروزی برای مردم عراق، بلکه یک پیروزی برای قهرمانان فلسطین و حزب‌الله لبنان است.»

نمایندگان ائتلاف صدر می‌گویند آنها این قانون را برای جلوگیری از هرگونه ادعای احزاب رقیب مورد حمایت ایران مبنی بر ائتلاف صدر با سنی‌ها و کردهایی که ممکن است روابط پنهانی با اسرائیل داشته باشند، پیشنهاد کرده‌اند.

کنفرانس صلح و احیا

سران شماری از قبائل عراق اوایل مهر سال گذشته در کنفرانسی تحت عنوان «صلح و احیا» در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، شرکت کردند و خواستار عادی‌سازی روابط بین عراق و اسرائیل شدند.

این کنفرانس با حضور بیش از ۳۰۰ تن از سران قبائل سنی و شیعە از شش استان عراق توسط اندیشکدە «مرکز صلح و ارتباطات» مستقر در نیویورک برگزار شد. این اندیشکدە از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌کند.

ظاهراً قانون منع عادی‌سازی روابط عراق با اسرائیل واکنشی به کنفرانس «صلح و احیا» در اربیل است.

در آن زمان قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق، از دولت اقلیم کردستان خواسته بود تنها به «صدور بیانیه بی‌خبری» اکتفا نکند و با اتخاذ موضع مشخص با برگزارکنندگان کنفرانس «صلح و احیا» برخورد کند. دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای گفته بود این کنفرانس بدون اجازه دولت این اقلیم برگزار شده و «بازتاب‌دهنده دیدگاه‌ها و سیاست‌های دولت اقلیم کردستان نیست.»

عربستان سعودی، متحد نزدیک آمریکا در منطقه، هرگونه عادی‌سازی روابطش با اسرائیل را مشروط به آن کرده است که تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور مستقل در سرزمین‌هایی که توسط اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده، مورد توجه قرار گیرد.

در ماه‌های اخیر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز با این ادعا که در اقلیم کردستان عراق، اسرائیل تحرکاتی را علیه ایران انجام داده است چند بار به خاک اقلیم کردستان حمله توپخانه‌ای کرد اما مقامات اقلیم کردستان این ادعاهای جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند.