شامگاه جمعه ۶ خرداد، نیروهای امنیتی و ماموارن سپاه به سوی معترضان در شهر آبادان شلیک کردند. تصاویر شبکه‌های اجتماعی از این شهر نشان می‌دهد که ماموران با تفنگ‌های ساچمه‌ای به صورت مستقیم به سمت جمعیت تظاهرکننده شلیک می‌کنند. همچنین تصاویری از شلیک گاز اشک‌اور به میان جمعیت منتشر شده است.

با این حال خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ضمن تایید شلیک گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای گفت که شلیک‌ها هوایی بوده و این اقدام هم برای متفرق کردن مردمی بوده که می‌خواستند صف نیروهای امنیتی را بشکنند و خودشان در محل عملیات امداد و نجات در برج فروریخته متروپل حضور یابند.

«اصرار جمعیت برای ورود به محدوده برج تخریب شده متروپل اعتراض را به خشونت کشاند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی مردم را از محدوده امدادرسانی متفرق کرد.»

احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه در خوزستان هم به ایسنا گفت که نیروهایش چند لایه امنیتی و حفاظتی در اطراف متروپل ایجاد کرده‌اند.

یک روز پس از آوار شدن متروپل، گزارش‌های متعدد شهروندی در مورد حضور نیروهای سپاه و امنیتی در اطراف پلاسکو و نصب تجهیزاتی همچنون دوربین‌های نظارتی ۳۶۰ درجه منتشر شده بود. حال فرمانده سپاه منطقه‌ای خوزستان این اقدامات را تایید می‌کند و البته مدعی شده است که آن‌ها «با عطوفت و مهربانی» با مردم رفتار کرده‌اند.

او گفته است که حضور سپاه و دیگر نیروهای سرکوب در اطراف متروپل برای آن است که «حادثه دیگری اتفاق نیفتد».

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون مرگ ۲۶ نفر را تایید کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد آمار افراد کشته‌شده بیش از این تعداد باشد.

همچنین در شهرهای اصفهان، شاهین شهر، یزد، اهواز، ماهشهر، بوشهر و امیدیه هم معترضان به خیابان آمدند و شعارهایی علیه حکومت و فساد سر دادند. خبرگزاری فارس در گزارشی که صبح روز شنبه ۷ خرداد از این اعتراضات منتشر کرد نوشت که در این شهرها مردم «برای عزاداری شهادت امام صادق» و «عزای رئیس مکتب جعفری» تجمه کرده بودند.

این خبرگزاری در گزارشش نوشته است که «تعدادی از افراد» در میان عزاداران برای مرگ امام ششم شیعیان حضور داشتند که به دنبال «سردادن شعارهای سیاسی» بودند.

در آبادان، کار آواربرداری و عملیات امداد و نجات همچنان به صورت همزمان در حال اجرا است. پنج روز پس از ویران شدن برج متروپل آبادان، امیدها برای زنده بودن افرادی که هنوز زیر آوار هستند کم شده است.

فرمانده عملیات امداد برج متروپل گفته است که عملیات آواربرداری تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی که خود از فرماندهان سپاه است، همچنان در اهواز و آبادان به سر می‌برد و علاوه بر هماهنگی برای ادامه عملیات آواربرداری و امداد، جریان مقابله با اعتراضات مردمی و البته کنترل اخبار را فرماندهی می‌کند. در هفتمین روز از فروریختن متروپل هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی خبری رسمی در مورد اینکه چه تعداد افراد زیر آوار مانده‌اند و آیا احتمال زنده بودن آن‌ها وجود دارد یا نه منتشر نکرده‌اند. به نظر می‌رسد اعلام تدریجی و آرام رقم کشته‌شدگان این حادثه هم شیوه‌ای باشد برای کنترل خشم عمومی.

شامگاه جمعه، همزمان با شلیک نیروهای امنیتی به اعتراضات مردمی در آبادان، علی دهقانی، رئیس‌کل دادگستری خوزستان در تلویزیون استانی خوزستان حاضر شد و گفت که »دستگاه قضایی» پیگیر «حقوق مردم آبادان» است و «تاکنون ۱۳ نفر در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در ساختمان متروپل آبادان بازداشت شده‌اند».