ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه ۲۸ مه/۷ خرداد در تماس تلفنی سه‌جانبه با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان گفت‌وگو کرد. هر سه‌طرف از این گفت‌وگو گزارش‌های مختلفی را منتشر کرده‌اند.

برمبنای بیانیه کرملین پوتین در این تماس ۸۰ دقیقه‌ای نسبت به ادامه انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و تحریم‌های غرب علیه مسکو را عامل اختلال در امنیت غذایی جهان دانسته است. کرملین اعلام کرد پوتین به مکرون و شولز یادآوری کرده که ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین «خطرناک» است و «خطر بی‌ثباتی بیشتر و تشدید بحران انسانی را تقویت می‌کند».

همزمان اما مقام‌های اوکراینی خواهان دریافت تسلیحات پیشرفته‌تر و قدرتمندتر، به‌ویژه سامانه‌های موشکی دوربرد هستند تا بتوانند با هجوم اخیر ارتش روسیه به دونباس مقابله کنند.

روز جمعه گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ارسال سامانه‌های راکتی دوربرد ایالات متحده آمریکا به اوکراین در رسانه‌ها مطرح شد اما وزارت دفاع ایالات متحده این گزارش‌ها را تأیید نکرده است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن هم روز شنبه در واکنش به گزارش رسانه‌ها، چنین اقدامی را «غیرقابل قبول» خواند و از دولت بایدن خواست که «دست از اظهارنظر درباره پیروزی نظامی اوکراین بردارد». کانال رسمی سفارت روسیه در تلگرام هم به نقل از سفیر روسیه نوشت: «پمپ بی‌سابقه تسلیحات به اوکراین به طور قابل توجهی خطر تشدید درگیری را افزایش می‌دهد.»

دولت بایدن و متحدانش تااینجا تسلیحات پیچیده و متنوعی از جمله تسلیحات دوربرد، مانند هویتزر M777 را برای مبارزه با نیروهای متجاوز روسیه در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا ۱۱ مه بسته کمکی ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد که دست کم ۸٬۷ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی را شامل می‌شود.

اعلام آمادگی پوتین برای ازسرگیری مذاکرات با کی‌یف

اشتفان هبشترایت، سخنگوی دولت آلمان هم درباره جلسه تلفنی سه‌جانبه با رهبران روسیه و فرانسه گفت که مکرون و شولتز در این تماس خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین و خروج نیروهای روسیه از این کشور شده‌اند.

او افزود:

«رهبران اروپایی همچنین از پوتین خواستند تا برای پایان دادن به درگیری ها با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وارد مذاکره جدی و مستقیم شود.»

در گزارش کرملین از این تماس آمده است که رئیس جمهوری روسیه بدون اشاره به امکان گفتگوهای مستقیم بین پوتین و زلنسکی، تاکید کرده که «طرف روسی از ازسرگیری مذاکرات استقبال می‌کند».

کرملین همچنین گزارش داد که پوتین در جریان «رایزنی عمیق» با مکرون و شولتز تاکید کرد که روسیه در تلاش است «در ماریوپل و دیگر شهرهای آزادشده در دونباس یک زندگی مسالمت‌آمیز برقرار کنند». نیروهای روسی که هم‌اکنون در دونباس حضور دارند، تهاجم جدیدی را برای تصرف کامل این منطقه آغاز کرده‌اند.

در عین‌حال مذاکره‌ بین هیئت‌های روسیه و اوکراین هم که از زمان حمله نظامی روسیه به صورت حضوری یا ویدیویی انجام شده بود، اخیراً متوقف شده است.

مسئله دیگر مطرح در گفت‌وگوی سه‌جانبه با پوتین رفع محاصره از بنادر اوکراین است. مسکو اعلام کرد سه طرف درباره امنیت غذایی در جهان گفت‌وگو کرده‌اند. آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای غربی از روسیه خواسته‌اند به محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه پایان دهد تا این کشور بتواند صادرات غله را از سر بگیرد. طبق گزارش کرملین پوتین اما به‌رغم اعلام آمادگی برای مذاکره بر سر گزینه‌های صادرات غلات، آن‌را به لغو تحریم‌ها منوط کرده است.  او «سیاست‌های غلط اقتصادی و مالی کشورهای غربی» و تحریم روسیه را دلیل اصلی اختلال در تامین مواد غذایی در جهان خوانده است.

دفتر رئیس جمهوری فرانسه نیز درباره تماس سه‌جانبه مذکور اعلام کرد که مکرون و شولتز از پوتین خواسته‌اند ۲۵۰۰ جنگجوی اوکراینی را که پس از هفته‌ها مقاومت در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل، تسلیم ارتش روسیه شدند، آزاد کنند.

طبق این گزارش هر سه رهبر بر سر تماس‌های مشابه در آینده توافق کرده‌اند.

تداوم صادرات گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها درباره تماس تلفنی رهبران روسیه، فرانسه و آلمان شرکت گازپروم روسیه (GAZP.MM) اعلام کرد که به عرضه گاز از طریق اوکراین به اروپا ادامه می‌دهد و صادرات گاز خود را از مسیر نقطه ورودی سودژا از ۴۳.۹۶ میلیون متر مکعب در روز شنبه به ۴۴.۱ میلیون متر مکعب در روز یکشنبه افزایش داده است. این شرکت همچنین اعلام کرد درخواست تامین گاز اروپا از مسیر نقطه ورودی سوخرانوفکا که یکی از مسیرهای اصلی به‌شمار می‌رود، از سوی اوکراین رد شده است.

در عین حال کشورهای اروپا همچنان برای تامین گاز و انرژی و اعمال تحریم‌ خرید گاز از روسیه دچار سرگردانی‌‌اند. اتحادیه اروپا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه روسیه وضع کرده است اما همچنان درباره موضوع تأمین انرژی توافق همگانی به‌وجود نیامده است. آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپا همچنان برنامه‌ای عملیاتی برای حذف انرژی صادراتی روسیه در دست ندارند و تاکنون در مقابل قطع واردات سوخت از روسیه به دلیل ترس از آسیب‌های اقتصادی مقاومت کرده‌اند. روسیه تا اینجا جریان گاز خود را برروی سه کشور فنلاند، بلغارستان و لهستان بسته‌ است چرا که آن‌ها حاضر نشدند بهای خرید گاز روسیه را به روبل بپردازند.