موضوع نظرسنجی جدید زمانه «سیاست حذف ارز ترجیحی» است.

دولت ابراهیم رئیسی سرانجام در اردیبهشت ۱۴۰۱ برنامه حذف ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی را آغاز کرد. ارز ترجیحی برنامه‌ای بود که دولت وقت جمهوری اسلامی برای مقابله با شوک ارزی ناشی از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ تدارک دید. بر اساس آن برنامه قرار بود «کالاهای وارداتی» پس از ثبت اطلاعاتشان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند. دایره کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های بعد محدودتر شد و به هفت قلم کالای اساسی از جمله روغن، برنج، دارو و نهاده‌های دامی منحصر شد. دولت رئیسی برای سال ۱۴۰۱ این سیاست را به کل کنار گذاشت و اعلام کرد که با برقراری سیستم توزیع کوپنی کالاهای اساسی را به مردم می‌رساند و به برخی خانواده‌ها نفری ۳۰۰ هزار تومان و به برخی دیگر ۴۰۰ هزار تومان خواهد داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که به دلیل فسادی که ارز ترجیحی به همراه داشت، این سیاست را در پیش گرفته‌اند. منتقدان می‌گویند جمهوری اسلامی با بحران منابع ارزی و کسری بودجه روبه‌رو است و به همین دلیل با افزایش فشار معیشتی بر مردم به دنبال تامین بودجه است. همچنین دولت می‌گوید اجرای این سیاست ربطی به تنش در روابط ایران و جهان بر سر برنامه هسته‌ای و مبهم بودن سرنوشت مذاکرات احیای برجام ندارد.

برآورد می‌شود حذف ارز ترجیحی درآمدی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت داشته باشد. حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در قالب یارانه به مردم پرداخت خواهد شد و مابقی احتمالا پوششی خواهد بود برای کسری بودجه ۱۴۰۱ که پیش‌بینی می‌شود بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.

همزمان زمزمه‌هایی در مورد افزایش قیمت گاز، آب و برق و تسری آنچه دولت «واقعی کردن قیمت‌ها» می‌خواند به این بخش‌ها شنیده می‌شود. 

نظر شما در مورد حذف ارز ترجیحی چیست؟ اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی و آنچه دولت «واقعی کردن قیمت‌ها» می‌خواند چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟ فقیرتر شدن مردم و بدتر شدن شرایط اقتصادی یا رشد اقتصادی و توسعه در میان‌مدت؟ به نظر شما سیاست حذف ارز ترجیحی برای مقابله با فساد است یا برای تامین هزینه‌های دولت از جیب مردم؟

بنیاد رسانه‌ای زمانه از شما دعوت می‌‌کند برای پاسخ به این سوالات در نظرسنجی پیش‌رو شرکت کنید.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر دوشنبه ۱۶ خرداد برابر با ۶ ماه ژوئن فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل نظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.