به‌گزارش شبکه الجزیره، یک مبارز سابق شورشی چپ در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا پیشتاز شد و قرار است در دور دوم انتخابات، ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن با یک تاجر پوپولیست روبه‌رو شود.

انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا روز گذشته، یکشنبه ۸ خرداد / ۲۹ مه برگزار شد و گوستاوو پترو ۶۲ ساله، عضو حزب «ام۱۹»، ۴۰,۳درصد آرا را به‌دست آورد. رودولفو هرناندز، تاجر املاک و مستغلات ۲۸,۱ درصد آرا را کسب کرد.

حزب «ام۱۹» یا «اتحادیه دموکراتیک ام۱۹» (Alianza Democrática M19) از دل گروه چریکی «جنبش ۱۹ آوریل» شکل گرفت که از دیگر گروه‌های چریکی آمریکای جنوبی مانند توپامارو در اروگوئه و مونتونروس در آرژانتین پیروی می‌کرد. «جنبش ۱۹ آوریل» با کنار گذاشتن عملیات نظامی به یک حزب سیاسی در کلمبیا تبدیل شد.

حضور هرناندز در رقابت‌های دور دوم غافلگیرکننده بود. نظرسنجی‌های پیش از دور نخست انتخابات نشان می‌داد که هرناندز در دور دوم تنها چند امتیاز از پترو عقب‌تر خواهد بود. رودولفو هرناندز اکنون از حمایت فدریکو گوتیرز، نامزد مقام سوم و احتمالاً بسیاری از حامیان او برخوردار خواهد بود.

گوستاوو پترو، شهردار سابق بوگوتا با وعده‌هایی مبنی بر احیای حقوق بازنشستگی، دانشگاه رایگان و مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی توجه عمومی بسیاری را به خود جلب کرد.

پترو به هواداران خود در مرکز بوگوتا گفت:

«امروز چیزی که نباید در آن شک کرد تغییر است. اکنون باید ببینیم که با کلمبیا چه خواهیم کرد و جامعه کلمبیا برای کشور خود چه می‌خواهد.»

گوستاوو پترو وعده داده است که توافق‌نامه صلح ۲۰۱۶ با گروه نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) را به‌طور کامل اجرا کند و به‌دنبال مذاکرات صلح با شورشیان فعال در «ارتش آزادی‌بخش ملی» (ELN) باشد.

پترو، که برایش جوان‌ها از اهمیت برخوردارند، اتهامات مکرر علیه خود مبنی بر این‌که از سیاست‌های هوگو چاوز، رئیس جمهوری سابق ونزوئلا و جانشین او نیکلاس مادورو پیروی می‌کند، رد کرده است. او می‌گوید این مخالفان او هستند که با اتکا به درآمد نفت و بی‌رحمی نسبت به معترضان ضددولتی به رهبران ونزوئلا شباهت دارند.

رودولفو هرناندز تنها در دو هفته گذشته در نظرسنجی‌ها رشد کرد و این به دلیل حضور رنگارنگ او در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه در شبکه «تیک‌تاک» بود. شهردار سابق شهر بوکارامانگا در شمال مرکزی کشور وعده داده است که کلمبیا را از فساد «پاک» کرده و درآمد خود را اهدا کند.

پس از آن‌که نتایج اولیه انتخابات روز گذشته نشان داد که هرناندز به دور دوم راه یافته است، او در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت:

«چند روز آینده در سرنوشت کشور تعیین‌کننده خواهد بود.»

او تأکید کرد که بر تعهد خود برای پایان دادن به «فساد به‌عنوان یک نظام حکومتی» ثابت‌قدم است.

با وجود لفاظی‌های هرناندز، دفتر دادستان کل او را متهم کرده که در زمانی که شهردار بوده در مناقصه جمع‌آوری زباله برای شرکت پسرش لابی‌گری کرده است. اما او اتهام دادستانی را رد کرده و می‌گوید این اتهام برای تخریب چهره او در انتخابات ریاست جمهوری طراحی شده‌ است.

حامیان هرناندز گفته‌اند که ایده‌های ضدفساد او مهمتر از تحقیقات علیه اوست.

شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات روز یکشنبه ۲۱ میلیون نفر از ۳۹ میلیون نفر واجد شرایط بود. از نظر درصد شرکت‌، این انتخابات مشابه انتخابات سال ۲۰۱۸ بود و حدود ۵۴ درصد از واجدان شرایط در آن شرکت کردند.

رئیس جمهوری بعدی کلمبیا با چالش‌های پیچیده‌ای از جمله مشکلات مربوط به اقتصاد، امنیت و فساد روبه‌روست.

همه‌گیری کووید۱۹ تلاش‌های این کشور برای مبارزه با فقر را دست‌کم یک دهه عقب انداخت. ارقام رسمی نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از جمعیت ۵۱,۶ میلیون نفری کلمبیا در سال گذشته با کمتر از ۸۹ دلار در ماه زندگی می‌کردند که نسبت به ۴۲,۵ درصد در سال ۲۰۲۰ بهبود جزئی داشته است.

ماه گذشته تورم به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسید. دولت ایوان دوکه مارکز گفت نرخ ۹,۲ درصدی تورم در ماه آوریل بخشی از پدیده رشد تورم در جهان است اما این استدلال نتوانست نارضایتی از افزایش قیمت مواد غذایی را مهار کند.

در همین حال، صلیب سرخ سال گذشته اعلام کرد که کلمبیا به بالاترین سطح میزان خشونت در پنج سال گذشته رسیده است. اگرچه توافق‌نامه صلح با «فارک» امضا شده است اما مناطق و مسیرهای قاچاق مواد مخدر که زمانی تحت کنترل آن‌ها بود، بین گروه‌های مسلح دیگر مانند «ارتش آزادی‌بخش ملی» (ELN)، مخالفان «فارک»، و کارتل «Clan del Golfo» دست به دست می‌شود و مورد اختلاف و تنش است.

جانشین ایوان دوکه مارکز باید تصمیم بگیرد که آیا مذاکرات صلح با «ارتش آزادی‌بخش ملی» را پس از حمله‌ای در سال ۲۰۱۹ که بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشت، به حالت تعلیق درمی‌آورد یا خیر.