اسکندر (سوران) لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان و سخنگوی شورای صنفی فرهنگیان ایران به علت تحت فشار قرار گرفتن جهت اعتراف اجباری و تداوم بازداشت غیرقانونی، در سلول انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک دست زده است.

این فعال صنفی معلمان دوشنبه ۹ خرداد طی تماس تلفنی کوتاهی که با خانواده‌اش داشت، اعلام کرده که در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی ــ بیشتر از مهلت سی روزه ــ و تحت فشار قرار گرفتن توسط بازجوها برای اخذ اعتراف اجباری به این اقدام دست زده است.

قرار بازداشت اسکندر لطفی تا امروز بود و بر اساس آنچه نزدیکان او گفته‌اند باید امروز به مریوان منتقل می‌شد، اما این اتفاق نیافتاده است.

اسکندر لطفی روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری به همراه شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه و پیش از شروع تجمعات معلمان توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد و هم‌زمان دست به اعتصاب غذا زد.

یک منبع آگاه در خصوص وضعیت اسکندر لطفی به زمانه گفت احتمال تمدید بازداشت اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه به مدت یک ماه دیگر وجود دارد و اسکندر لطفی گفته تا زمانی که «به خواسته اصلی‌اش که آزادی است» نرسد، از اعتصاب غذا دست نخواهد کشید.

این منبع آگاه همچنین افزود بخش زیادی از تلاش‌ها و فشارهای بازجوها برای اعتراف اجباری در رابطه با دیدار این فعالان صنفی با دو هم‌تای فرانسوی خود به نام‌‎های سسیل کولر و ژاک پاریس است که هر دو معلم و عضو «اتحادیه آموزشی و‌ تحصیلی فرانسه» هستند، اما اسکندر لطفی اعلام کرده «تنها یک دیدار دوستانه با همکاران صنفی خود داشته‌اند، هیچ خطایی از آنها سر نزده است.»

به گفته این منبع اسکندر لطفی در حالی که قصد داشت نکته مهمی دیگری را بگویید، تماس او قطع شد.

صبح دوشنبه ۹ خرداد نیز بار دیگر معلمان شهر مریوان در اعتراض به تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت معلمان بازداشت‌شده مقابل دادگستری این شهر تجمع کنند و خواهان آزادی آنها شدند.

یک منبع نزدیک به خانواده اسکندر لطفی پیش‌تر به زمانه گفته بود از وضعیت‌ معلمان بازداشت شده مریوانی هیچ اطلاع دقیقی در دست ندارند و نهادهای قضایی و امنیتی نیز پاسخ روشنی به پیگیری خانواده‌ها نمی‌دهند.

خانواده جعفر ابراهیمی، دیگر فعال صنفی معلمان که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت بازداشت شد، اعلام کردند که با وجود تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی و صدور نامه آزادی موقت این معلم زندانی، با آزادی او تحت عنوان «نیاز به بررسی بیشتر پرونده» مخالفت شده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته با نمایش مستندی کوتاه در صدا و سیما تلاش کردند تا اعتراضات سراسری معلمان و کنشگران کارگری را به بازداشت دو شهروند فرانسوی مرتبط کند.

در مستند پخش شده از صدا و سیما برای بازداشت سسیل کولر ۳۷ ساله و ژاک پاریس ۶۹ ساله که هر دو معلم و عضو «اتحادیه آموزشی و‌ تحصیلی فرانسه» هستند و با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده‌اند به «اشراف اطلاعاتی» اشاره شده و گفته می‌شود که این دو نفر از ابتدا زیر «رصد و مراقبت» وزارت اطلاعات بودند.

اتهامی که همواره توسط معلمان و کانون‌های صنفی معلمان رد شده و آن را «سناریوسازی‌های مضحک» خوانده‌اند.