شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه روز یکشنبه اعلام کردند که آماده پیوستن به نیروهای ترکیه در حمله احتمالی جدید به شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) در شمال سوریه هستند تا شهرها و روستاهای عمدتاً عرب‌نشین تحت کنترل نیروهای کرد را بازپس بگیرند.

دو فرمانده ارشد این گروه به رویترز گفتند به سران واحدهای ارتش ملی سوریه (SNA) تحت حمایت ترکیه دستور داده شد تا با افزایش حملات خمپاره‌ای و حملات هواپیماهای بدون سرنشین ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل ی.پ.گ، موضعی تهاجمی اتخاذ کنند.

کاپیتان عبدالسلام عبدالرزاق، یکی از فرماندهان برجسته مخالفان سوری، به رویترز گفت:

«روند آمادگی برای این عملیات می‌تواند در یک یا دو روز طول بکشد. هزاران جنگجو آماده شرکت در این جنگ در کنار ارتش ترکیه هستند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته گفت آنکارا به زودی عملیات نظامی جدیدی را در امتداد مرزهای جنوبی خود برای ایجاد مناطق امن به عمق ۳۰ کیلومتر  برای مبارزه با آنچه او به عنوان تهدیدات تروریستی از این مناطق توصیف می‌کند، آغاز خواهد کرد.

آنکارا از سال ۲۰۱۶ تاکنون سه حمله به شمال سوریه انجام داده است، صدها کیلومتر زمین را تصرف کرده و حدود ۳۰ کیلومتر به عمق این کشور تجاوز کرده است. ترکیه در این اقدامات نظامی عمدتاً شبه‌نظامیان کرد سوری ی.پ.گ را هدف قرار می‌دهد که تحت حمایت ایالات متحده هستند.

منابع اطلاعاتی منطقه می‌گویند ترکیه حداقل ۱۸هزار سرباز در داخل سوریه دارد.

یکی از افسران ارتش ملی سوری که از مخالفان دولت اسد و وابسته به ترکیه است، گفت دو هدف اصلی عبارتند از تصرف تل رفعت، شهری که هزاران عرب در آن آواره شده‌اند و کوبانی، شهری با اکثریت کرد که تصرف آن به ترکیه اجازه می‌دهد تا شهرهای جرابلس و تل ابیض را که در کنترل دارد، به هم پیوند دهد.

دو منبع دیگر به رویترز گفتند که ترکیه هفته گذشته بخش‌هایی از دیوار بتنی نزدیک کوبانی را که آنکارا در امتداد مرز ۹۱۱ کیلومتری با سوریه ساخته بود، در اقدامی برای راندن نیروها به داخل شهر مرزی برچید.

یکی از فرماندهان ارشد نیروهای وابسته به ترکیه با این حال گفت مطمئن نیست که عملیات نظامی به زودی آغاز شود و افزود که ممکن است تا «اطلاعات ثانویه» به تعویق بیفتد.

واشنگتن نسبت به هرگونه حمله جدید در شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته است که این اقدام ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 یک منبع ی.پ.گ هم به رویترز گفت که ترکیه حداقل چندین هزار نیرو را به کوبانی و شهرهای اطراف اعزام کرده است. او گفت «همه گزینه‌ها در چند روز آینده محتمل هستند».

نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری کردها روز یکشنبه اعلام کردند که «اقدامات لازم» را برای مقابله با «تهاجم احتمالی» اتخاذ می‌کنند.

ی.پ.گ که در تهاجم قبلی ترکیه به دنبال کمک روسیه برای توقف پیشروی آنکارا بود، در چند روز گذشته گشت‌های مشترکی را در نزدیکی خط تماس با شورشیان مورد حمایت ترکیه انجام داد.

یک منبع کُرد دیگر گفت مسکو همچنین پروازهای نظامی بیشتری را به فرودگاه قامشلی می‌فرستد. فرودگاه قامشلی تحت کنترل ارتش سوریه است ولی شهر همچنان در دست شبه‌نظامیان ی.پ.گ است.