گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه نسخه‌ای از آن به‌دست رویترز رسیده، حاوی جزئیاتی در مورد عدم پاسخ‌های رضایت‌بخش ایران به آژانس است.

در گزارش آمده است:

«ایران توضیحاتی در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکان‌ها ارائه نداده که از نظر فنی معتبر باشد.»

ذرات اورانیوم غنی‌شده در سه مکان هسته‌ای در ایران از موضوعاتی بود که به یکی از موانع جدی بر سر مذاکرات وین تبدیل شده بود. ایران خواهان بسته‌شدن این پرونده در آژانس بود. اما طرف‌های غربی می‌گفتند که این موضوع ارتباط مستقیمی به برجام ندارد و باید از سوی کارشناسان آژانس حل و فصل شود.

رویترز نوشته است نبود پیشرفت در گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه می‌تواند در نشست هفته آینده شورای حکام ۳۵ کشور عضو آژانس تنش دیپلماتیک جدیدی با غرب را ایجاد کند. در صورتی که قدرت‌های غربی به دنبال قطعنامه‌ای انتقادی از تهران باشند، می‌تواند ضربه بیشتری به تلاش‌های متوقف‌شده برای احیای برجام باشد.

این در حالی است که تهران و آژانس در ماه مارس (اسفند) گذشته اعلام کردند که تلاش‌های مجددی را برای روشن کردن مسائل تا کنونی انجام داده‌اند.

موضوع ذخیره اورانیوم ایران

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز آن را مشاهده کرده است، تخمین زده می‌شود که ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز تعیین‌شده در توافق هسته‌ای رسیده است.

همچنین ایران در حال حاضر ۴۳,۱ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد ذخیره کرده که حدود ۱۰ کیلوگرم افزایش را نشان می‌دهد. مقدار کمی از این اورانیوم ۶۰ درصدی نیز هم‌اکنون به فلز اورانیوم تبدیل شده است.

این مقدار کمی بیش از مقداری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را «میزان قابل توجه» می‌نامد و به‌عنوان «مقدار تقریبی مواد هسته‌ای که امکان ساخت سلاح هسته‌ای را در آن نمی‌توان منتفی کرد» تعریف می‌کند.

با این حال، یک دیپلمات بلندپایه هشدار داد که در عمل به بیش از ۵۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد برای ساخت یک بمب نیاز است زیرا برخی از مواد در طول غنی‌سازی هدر می‌رود.

او گفت «از لحظه‌ای که غنی‌سازی می‌کنید، موادی را از دست می‌دهید».

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران از زمان گزارش فصلی پیشین ۶۱۲,۲ کیلوگرم افزایش یافته است.

قدرت‌های غربی نگرانند که ایران به تولید سلاح اتمی نزدیک‌تر شود، هرچند ایران می‌گوید که اهدافش کاملاً صلح‌آمیز است.

نشست سه ماهه شورای حکام ۳۵ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن برگزار خواهد شد.

مذاکرات احیای برجام بیش از دو ماه است که به‌دلیل مخالفت آمریکا با خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و رفع تحریم از خامنه‌ای و برخی منصوبان او به بن‌بست خورده است.