تصاویری که از تظاهرات مردم آبادان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نمایانگر درگیری و جنگ و گریز میان مردم  و نیروهای سرکوبگر انتظامی و یگان‌های ویژه است. یگان‌های ویژه به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در ویدیوها می‌توان دید که نیروهای سرکوبگر در تلاش‌اند با پرتاب گار اشک‌آور به سمت معترضان مانع از شکل‌گیری تجمعات شوند.

اعتراضات در هشتمین شب به شهرهای دیگر از جمله به نازی‌آباد تهران، سمنان، کرمانشاه، ایذه و اصفهان و بوشهر سرایت کرد.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، طرفداران تیم استقلال در بوشهر به مناسبت قهرمانی این تیم با تجمع خیابانی شعارهایی از جمله «‌مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

گزارش‌ها حاکی از برخورد ماموران یگان ویژه با طرفداران تیم استقلال در دو منطقه نازی‌آباد و خیابان پیروزی تهران است که به مناسبت قهرمانی این تیم به خیابان آمده بودند. معترضان در نازی‌آباد تهران یک صدا شعار «مرگ بر خامنه‌ای» را سر داده بودند.

معترضان در سمنان در بامداد سه‌شنبه همچنان در خیابان‌ها حضور داشتند و شعارهایی مانند «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست» سر داده بودند.  

در بوشهر هم معترضان شعار می‌دادند «دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست» و «مرگ بر دیکتاتور».

عده‌ای از جوانان کرمانشاه نیز در بامداد سه‌شنبه شعار «آبادان، آبادان، تسلیت» را سر دادند.

در ایذه عده‌ای از جوانان در تلاش بودند با آتش زدن لاستیک‌ها خیابان‌ها را مسدود کنند.

در فسا و در کازرون نیز شماری از شهروندان در شامگاه دوشنبه ۹ خرداد در همبستگی و همدردی با مردم آبادان مراسم عزاداری برگزار کردند.

تخریب بقایای متروپل توسط قرارگاه خاتم

تا کنون طبق آمار رسانه‌های دولتی ۳۴ جسد از زیر آوار بیرون کشیده شده است. همچنان از شمار مفقودان و زیرآوارماندگان هیچ اطلاعی در دست نیست.

برج‌های دوقلوی متروپل یک پروژه ساختمان‌سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان است. این دو برج قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند.

ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت. در این حادثه ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند. پیش‌بینی می‌شود تعدادی همچنان زیر آوار باشند.

دلیل فروریختن این ساختمان تاکنون به‌صورت رسمی اعلام نشده‌است. با این حال پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، سه دلیل اصلی فروریختن این مجتمع را عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی، عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها اعلام کرده است.

کوروش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری دولت (ایرنا) گفت: «مشخص نیست شرایط ساختمان تا چه زمانی پایدار باقی می‌ماند لذا ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان به صورت جدی پیگیر اجرای ایمن روند تخریب باقیمانده ساختمان متروپل است.»

شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب بخش باقی مانده و ناایمن ساختان متروپل آبادان را به عهده گرفته است.

به گفته این مقام قرارگاه خاتم الانبیاء هم‌اکنون در مرحله «تجهیز کارگاه» است و شروع زمان تخریب بخش باقی مانده ساختمان متروپل آبادان منوط به پایان کامل آواربرداری، خارج کردن اجساد و ایمن‌سازی محدوده سازه حادثه دیده است.

در همان حال خبرگزاری فارس گزارش داده است به‌دلیل کج شدن سازه و امکان سقوط بخشی از نمای ساختمان، موقتا عملیات آواربرداری متوقف و منطقه قرمز تخلیه شده. بر اساس این گزارش دوربین‌های لیزری که در اطراف ساختمان مستقر هستند نشان می‌دهند که ساختمان در بخش‌هایی دچار لرزش و جابه‌جایی شده و به همین دلیل عملیات آواربرداری متوقف شده است.

 روز سه شنبه ۱۰ خرداد سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد ۵ تن از قربانیان فروریختن متروپل دانش آموز بوده‌اند. مسعود حمیدی نژاد افزود پیکر این پنج دانش آموز از زیر آوار بیرون کشیده شده است. اسامی ۴ تن از دانش آموزان قربانی ملیکا و میترا صالحیان پور از خرمشهر، مسیح صادقی از خرمشهر و حمید رضا جلیلیان از آبادان اعلام شده است.