به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار، پنج‌شنبه ۵ خردادماه، در مقابل ساختمان متروپل آبادان به دست نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شده است.

این شاعر و نویسنده در حالی که مقابل ساختمان متروپل به منظور سوگواری برای جان‌باختگان حادثه متروپل حضور پیدا کرده بود، بازداشت شد و تا چند روز کسی از وضعیت او اطلاعی نداشت.

به گفته یک منبع مطلع به هرانا، آرش قلعه‌گلاب از بیماری‌های زمینه‌ای آسم و دیابت رنج می‌برد و این امر موجب افزایش نگرانی خانواده او شده است. تاکنون در دلیل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اهل آبادان اطلاعی در دست نیست.

همچنین به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دوشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱، سیاوش امامی، شاعر و فعال مدنی ساکن آمل از توابع استان مازندران، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک منبع مطلع در این باره گفته است: «ماموران با مراجعه به محل کار سیاوش امامی پس از تفتیش محل کار این فعال مدنی و ضبط برخی وسائل شخصی او از قبیل گوشی تلفن‌همراه، او را بازداشت کردند و پیگیری خانواده و نزدیکان سیاوش امامی برای اطلاع از مکان‌نگهداری او بی‌نتیجه مانده است.»

سیاوش امامی پیش‌تر نیز سابقه چندین نوبت بازداشت و و زندان را دارد. او در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان آمل منتقل شد و با اعمال بخش‌نامه آزادسازی زندانیان به علت شیوع کرونا پیش از اتمام دوران حبس آزاد شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب آمل با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۳ ماه و ۱ روز حبس تعزیری محکوم شده بود.

سیاوش امامی، اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰، همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از سوی ماموران اداره اطلاعات شهرستان نور از توابع استان مازندران بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجوئی در اوایل تیرماه همان سال با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.‌

پیشتر هم‌در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، سیاوش امامی به اتهام فعالیت در فضای مجازی توسط ماموران پلیس فتا در شهرستان نور بازداشت شده بود.‌