برج‌های دوقلوی متروپل، یک پروژه ساختمان‌سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان است. این دو برج قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند. ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت. در این حادثه ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند. پیش‌بینی می‌شود تعدادی همچنان زیر آوار باشند. گفته می‌شود یکی از نزدیکان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این شورا حسین عبدالباقی را به شهرداری آبادان معرفی کرده و شهرداری هم در این پروژه ذی‌نفع بوده است.

در اعتراض به رانت‌خواری و فساد در جمهوری اسلامی که فاجعه متروپل تنها نمودی از آن است، شامگاه دوشنبه ۹خرداد خیزش مردم آبادان و سایر شهرها در همبستگی با عزاداران وارد دومین هفته خود شد. نیروی سرکوبگر انتظامی و یگان ویژه با تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت مردم درصدد جلوگیری از تجمع مردم برآمدند.

شامگاه سه‌شنبه ۱۰ خرداد جوانان در آبادان در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات و عزدادری زدند. در فولادشهر نیز مراسم عزاداری مردم در حمایت از خانواده‌های جانباختگان فاجعه متروپل برگزار شد.

مردم روستای سده‌شاوور عصر سه‌شنبه ۱۰خرداد در همبستگی با مردم داغدیده آبادان با آتش زدن لاستیک اقدام به بستن مسیر اهواز اندیمشک کردند.

در این میان  استاندار خوزستان اعلام کرد که همه حساب‌های مالی مالک ساختمان متروپل آبادان مسدود شده و در اختیار دادستان قرار گرفته است. به گفته صادق خلیلیان خسارت افرادی که در حادثه متروپل جان و مال خود را از دست داده‌اند از محل اموال مالک ساختمان و بخشی نیز توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

در همان حال رسانه محلی خوز با انتشار ویدئویی از به آتش کشیده شدن منزل حسین عبدالباقی مالک متروپل خبر داد.

آمارسازی‌های پرابهام

استاندار خوزستان اعلام کرد که تاکنون در فاجعه متروپل ۳۶  نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۷ نفر هم مجروح شده‌اند که بنا به گفته صادق خلیلیان «عمده مجروحان» از بیمارستان ترخیص شده‌اند و تلاش‌ها برای پیدا کردن پیکرهای باقی‌مانده، بر اساس اعلام خانواده‌ها درباره مفقودان ادامه دارد.

 صادق خلیلیان درباره شمار مفقود شدگان در زیر آوار هم اعلام کرد در مجموع ۳۸ نفر مفقود شده‌اند که از این تعداد، تاکنون ۳۶ پیکر از زیر آوار خارج شده است و سه پیکر هم مجهول‌الهویه هستند.

در هر شیفت کاری برای ساختن این برج، ۱۰۸ کارگر کار ساختمانی می‌کردند و این تعداد کارگر قاعدتا هنگام فرو ریختن این ساختمان، در محل بوده‌اند. علاوه بر این آمارهایی که استاندار اعلام کرده است با آنچه که خانواده‌های مفقودشدگان اعلام می‌کنند مطابقت ندارد. استاندار خوزستان گفت:

«ممکن است افرادی مراجعه و عنوان کنند عزیزانی دارند که از روز حادثه مفقود شده‌اند. این مسأله راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت تأیید به دنبال آن‌ها خواهیم گشت.»

باید یادآوری کرد کارگران این پروژه اغلب از داشتن بیمه محروم بوده‌اند و به همین سبب نیز وضعیت بازماندگان برای پیگیری حقوق بستگان و نزدیکانشان، نامشخص است.

دلیل فروریختن این ساختمان تاکنون به‌صورت رسمی اعلام نشده‌است. با این حال پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، سه دلیل اصلی فروریختن این مجتمع را عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی، عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها اعلام کرده است.

شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب بخش باقی مانده و ناایمن ساختان متروپل آبادان را به عهده گرفته است.

فرار به جلو و فرافکنی شمخانی

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر سه‌شنبه در مراسمی که حکومت به عنوان یادبود جانباختگان متروپل آبادان برگزار کرده بود طی سخنانی ضمن بیان تسلیت به داغدیدگان ادعا کرد:

«خانواده‌های داغدار و مردم آبادان در این حادثه دهشتناک به زیر دو آوار کشیده شدند، آوار ریزش ساختمان که همه را مات و مبهوت کرد که چه شد؟ چرا شد؟ و آوار روانی هدایت شده توسط رکس‌سازان سلطنت‌طلب خارج‌نشین و امتداد داخلی آن‌ها دو آواری بود که به شکل همزمان بر مردم آبادان و داغدیدگان آبادانی و ساکنان آبادان وارد شد.»

گفته می‌شود یکی از نزدیکان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این شورا حسین عبدالباقی را به شهرداری آبادان معرفی کرده و شهرداری هم در این پروژه ذی‌نفع بوده است.

شمخانی برای اینکه مسئولیت این فاجعه را از خود دور کند، روز گذشته ابتدا در یک مراسم برساخته حکومتی، در عزاداری و سینه زنی شرکت کرد و سپس در مراسم حکومتی یادبود در ادامه سخنانش تلاش کرد مسئولیت رانت‌خواری و فساد را متوجه مردم کند. شمخانی گفت:

«سازمان نظام مهندسی شورای شهر در سطح شهرستان، استان و ملی این‌ها را چه کسی انتخاب می‌کند؟ سازمان نظام مهندسی را چه کسی انتخاب می‌کند؟ شورای شهر را چه کسی انتخاب می‌کند؟ شهردار را چه کسی انتخاب می‌کند؟ همه این‌ها توسط مردم انتخاب می‌شوند و اگر مسائل مهندسی و اصول ساختار سازمانی فنی بدون اعمال نظر رعایت شود، حتماً چنین حادثه‌ای رخ نمی‌دهد.»

تصویر منتشر شده از یکی از ستون‌های ساختمان متروپل آبادان که گفته می‌شود متعلق به فرد جوشکاری است که برای تعمیر آن فراخوانده شده، نشان می‌دهد پلیت‌های تقویتی ستون دچار جداشدگی و پخش‌شدگی کامل شده که او را مامور جوش دادن آن می‌کنند. علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تایید اصالت تصویر گفت که تحمیل بار بیش از حد ناشی از ساخت پنج طبقه‌ اضافی در ساختمان متروپل منجر به خمیدگی و کمانش ستون‌ها و سقف‌ها شده است.