نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل جمعه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن در دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت حل‌وفصل دیپلماتیک را به بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهد، اما در ادامه افزود:

«اسرائیل این حق را هم برای خود محفوظ می‌داند که اگر جامعه بین‌المللی نتوانست در زمانی مناسب این کار را انجام دهد، برای دفاع از خود و توقف برنامه هسته‌ای ایران، علیه این کشور اقدام کند.»

رافائل گروسی عصر پنج‌شنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن وارد اسرائیل شد.

هشدار نفتالی بنت پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا و سه قدرت اروپایی قطع‌نامه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد دادند که در آن از ایران خواسته شده که فوراً در انجام تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس برای همکاری بیشتر با هدف شفاف‌سازی و حل‌وفصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

اختلاف‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های بی‌ثمر مذاکره‌کنندگان برای احیای برجام را بیشتر در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

در بیانیه دفتر نفتالی بنت به‌مناسبت این دیدار آمده است که نخست‌وزیر اسرائیل بر اهمیت ارسال پیام روشن و صریح شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در تصمیم آتی خود تأکید و ایران را به فریب جامعه بین‌المللی و ارائه اطلاعات نادرست از برنامه هسته‌ای خود متهم کرده است.

رافائل گروسی در توئیتر نوشت که به دعوت اسرائیل از این کشور دیدار کرده و «بر اهمیت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) برای صلح و امنیت جهانی» تأکید کرده است.

در این توئیت به صراحت نام ایران به‌عنوان امضاکننده ان‌پی‌تی ذکر نشده است. اسرائیل به این پیمان داوطلبانه که به امضاکنندگان آن کمک می‌کند در صورت عدم  ساخت سلاح هسته‌ای از انرژی اتمی صلح‌آمیز بهره ببرند، نپیوسته است.

روز گذشته، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که به اسلو سفر کرده در گفت‌وگو با شبکه دولتی NRK نروژ در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به تهاجم نظامی احتمالی اسرائیل چه خواهد بود، گفت:

«صهیونیست‌ها (اسرائیلی‌ها) فقط می‌توانند حمله به ایران را در خواب تصور کنند و هرگاه چنین خوابی را هم ببینند، هرگز از چنین خوابی بیدار نخواهند شد.»

هفته گذشته وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که ایران از گزارش‌ها و اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پنهان کردن اقدامات هسته‌ای خود سوء‌استفاده کرده است. سه‌شنبه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه نفتالی بنت در توئیتر و گوگل درایو ۸ فولدر سند در مورد این موضوع منتشر کرد.

اسرائیل همچنین در این هفته با مانور هوایی بر فراز دریای مدیترانه و رزمایش نادر یک زیردریایی در دریای سرخ، دستاوردهای نظامی استراتژیک خود را به نمایش گذاشت.