امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با حمله به اوکراین مرتکب «خطای تاریخی و اساسی» شد و روسیه اکنون در «انزوا» است.

مکرون روز جمعه سوم ژوئن در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی تکرار کرد که «البته روسیه نباید تحقیر شود تا روزی که جنگ متوقف شد، بتوانیم راه خروج را از طریق روش‌های دیپلماتیک هموار کنیم.»

مکرون گفت: «به او [پوتین] گفتم که او یک اشتباه تاریخی و اساسی برای مردمش، برای خودش و برای تاریخ مرتکب شده است. من فکر می کنم او خودش را منزوی کرده است. منزوی کردن یک چیز است، اما اینکه بتوان از آن خارج شد، مسیر دشواری است.»

مکرون همچنین گفت که وی سفر به کی یف، پایتخت اوکراین را «منتفی» نمی‌داند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند که بدترین بحران پناهجویان را در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ایجاد کرده است.

در همین حال، پوتین روز جمعه غرب را به خاطر بحران‌های جهانی غذا و انرژی مقصر دانست و پیشنهادات دولتش مبنی بر عبور ایمن برای کشتی‌های صادرکننده غلات از اوکراین در صورت حذف معادن از آب‌ها را تکرار کرد.

او به تلویزیون روسیه گفت: «البته ما اکنون شاهد تلاش‌هایی برای انتقال مسئولیت مشکلات بازار جهانی غذا به روسیه هستیم.»

پوتین گفت روسیه مانع ارسال غلات از اوکراین نمی شود و غرب از روسیه به عنوان بهانه مشکلات خود استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس پوتین همچنین گفت که تحریم‌های غرب علیه روسیه تنها وضعیت بازارهای جهانی را بدتر می‌کند و به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد.

او گفت که تورم، ناشی از چاپ بی‌سابقه دلار در طول همه گیری ویروس کروناست. او اروپا را به دلیل سیاست‌های کوته‌فکرانه اروپا و سرمایه گذاری اندک در جایگزین‌های سنتی انرژی در افزایش قیمت‌ها مقصر دانست.

پوتین متعهد شد که اگر آب‌های اوکراین مین‌زدایی شود، روسیه به محموله‌های غلات حمله نخواهد کرد و پیشنهاد داد که این محموله‌ها می‌توانند از بندر بردیانسک یا کشورهای دیگر مانند بلاروس ارسال شوند. بردیانسک تحت اشغال روسیه است.

او گفت: «هیچ مشکلی برای صادرات غلات از اوکراین وجود ندارد» و گفت که این امر می‌تواند از طریق بنادر اوکراین، از طریق سایر بنادر تحت کنترل روسیه یا حتی از طریق اروپای مرکزی انجام شود.»

پوتین با این ادعا که مسکو از صادرات غلات از اوکراین جلوگیری نمی‌کند، غرب را به «ایجاد شکاف» متهم کرد.

روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که روسیه صادرکننده جهانی کود و اوکراین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است.

ارتش روسیه در جریان جنگ ۱۰۰ روزه خود بسیاری از خطوط ساحلی جنوبی اوکراین را تصرف کرده و کشتی‌های جنگی آن دسترسی به بنادر دریای سیاه این کشور را کنترل می‌کنند. اما روسیه همچنان اوکراین و غرب را مسئول توقف صادرات غلات اوکراین می‌داند.

پوتین همچنین گفت که بنادر تحت کنترل کی‌یف به ویژه اودسا، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، اما خواستار «پاکسازی» آب‌های اطراف بنادر تحت کنترل اوکراین از مین‌ها توسط اوکراین شد.

پوتین گفت که روسیه در ازای آن به کشتی‌ها اجازه عبور امن می‌دهد. او افزود که دیگر گزینه های حمل و نقل شامل رودخانه دانوب از طریق رومانی، مجارستان یا لهستان است.

بازپس گیری حدود ۲۰ درصد از قلمرو از دست رفته در سیویرودونتسک

همزمان رئیس منطقه شرقی لوهانسک روز جمعه گفت که نیروهای اوکراینی حدود ۲۰ درصد از اراضی را که در شهر سیویرودونتسک در جریان نبرد با روسیه از دست داده بودند، پس گرفته‌اند.

سرهی گایدایی به تلویزیون ملی اوکراین گفت: «در حالی که پیش از این وضعیت دشوار بود، درصد (در اختیار روسیه) حدود ۷۰ درصد بود، اکنون ما آنها را تقریباً ۲۰ درصد عقب انداخته‌ایم.»

روسیه نیروهای خود را به شهری که مسکو باید آن را تصرف کند تا به هدف اعلام شده خود در کنترل کل استان لوهانسک دست یابد، وارد کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت که نیروهای کشورش اخیراً در آنجا موفقیت‌هایی داشته‌اند.

گایدایی گفت که روس‌ها ساعت‌ها مواضع اوکراینی را گلوله باران می‌کردند و سپس پیشروی می‌کردند، اما پیش از تکرار این الگو، از سوی مدافعانی که آسیبی ندیده بودند، به عقب رانده شدند.

او گفت: «این‌گونه است که قدم به قدم جلو می‌روند، زیرا با توپ، هواپیما، خمپاره، همه چیز را به سادگی نابود می‌کنند. رئیس منطقه شرقی لوهانسک در عین حال گفته به محض اینکه سلاح‌های دوربرد غربی کافی داشته باشیم، توپخانه آنها را از مواضع خود دور خواهیم کرد. و سپس، باور کنید، پیاده نظام روسی فرار خواهند کرد.»