عصر روز جمعه ۱۳ خرداد، ده‌ها نفر با حضور در یکی از مراکز شهر برلین یاد قربانیان حادثه متروپل را گرامی داشتند و ضمن ابراز همدردی با مردم آبادان، همبستگی خود را با اعتراضات اخیر در این شهر و شهرهای دیگر ایران نشان دادند.
در این تجمع که به فراخوان جمعی از فعالان و دانشجویان ایرانی برگزار شد، علاوه بر ایرانیان ساکن برلین، فعالان از کشورهای دیگر از جمله سوریه، سودان، ارمنستان، ترکیه و کردستان نیز شرکت داشتند و همبستگی خود را با مبارزات مردم ایران نشان دادند.

برگزارکنندگان این تجمع با نمایش فیلم‌های اعتراضات اخیر در آبادان، سر دادن شعارهایی در همدردی با مردم آبادان و حمایت از اعتراضات اخیر ایران و علیه دیکتاتوری و سرکوب جمهوری اسلامی ایران و همچنین پخش بیانیه به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فارسی در بین رهگذران سعی در جلب توجه افکار عمومی به اتفاقات ایران داشتند.
این مراسم با روشن کردن شمع و قرار دادن گل در کنار عکس‌های کشته شدگان متروپل به پایان رسید.

گزارش تصویری این مراسم را ببینید.

ویدئویی از این تجمع:

متن بیانیه‌ایی که از سوی برگزارکنندگان در تجمع خوانده شد:

اینبار آبادان (عبادان) آماج سرکوب و برخورد وحشیانه ماموران جمهوری اسلامی قرار گرفت.

ظهر روز دوم خرداد ۱۴۰۱ یکی از دو برج درحال احداث مجتمع تجاری-اداری متروپل در مقابل چشمان ناباور هزاران آبادانی (عبادانی) فرو ریخت و تعداد زیادی از مردمِ در خیابان و یا مشغول به کار در برج متروپل در زیر تلی از آوار مدفون شدند. درحالیکه تا به امروز جسد ۳۶ نفر از زیر‌آوار درآمده است، از سرنوشت دست کم ۳۸ نفر از مفقودین حادثه همچنان خبری در دسترس نیست. مردم آبادان بی‌تعلل برای نجات همشهریان خود به محل حادثه شتافتند، اما بیش از نیروی امداد با ماشین‌های ضد شورش و نظامیان تا دندان مسلح مواجه شدند.

صاحب مجتمع متروپل از نزدیکان نیروهای نظامی و امنیتی آبادان و منطقه آزاد اروند بود که در غارت و استثمار مردم بومی منطقه نقش مستقیم داشت. ساخت مجتمع متروپل هم در پناه حمایت همین غارتگران و علیرغم وجود تخلفات متعدد در مورد ایمنی ساختمان ممکن شده بود.

به همین دلیل حادثه متروپل به سرعت بدل به نماد ویرانی برآمده از سالها تبعیض، فساد، استثمار، استعمار و سرکوب تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران و به ویژه در مناطق پیرامونی/حاشیه‌‌ای چون خوزستان شد.

مردم به جان آمده و عزادار آبادان (عبادان) برای اعلام همدردی با خانواده قربانیان و اعتراض به مسببین چنین فاجعه‌ای و فساد گسترده مسئولین شهر به خیابان آمدند. اما پاسخ جمهوری اسلامی سرکوب وحشیانه از طریق تهدید و ارعاب، بازداشت گسترده، ضرب و جرح، گاز اشک‌آور و حتی شلیک مستقیم گلوله بود. در اعتراض به چنین تعرض وحشیانه‌ای به مردم آبادان (عبادان)، شهرهای دیگر هم به تدریج به موج همدردی و اعتراض پیوستند. از خرمشهر(محمره)، امیدیه، بوشهر، اهواز تا شاهین‌شهر و یزد، کرمانشاه و تهران موجی از همبستگی و همدردی با مردم آبادان (عبادان) و خوزستان شکل گرفت. این موج اعتراضی تازه که از حادثه متروپل آغاز شد، تا به امروز همچنان ادامه دارد.

موج جدید اعتراض تنها یکی از چندین موج اعتراضی مردم به جان آمده ایران در سالهای اخیر است. قیام دی ماه ۹۶، آبان۹۸ و اردیبهشت ۱۴۰۱ که به خاک و خون کشیده شدن صدها معترض به گرانی، فساد، خشکسالی و سرکوب سیستماتیک جمهوری اسلامی انجامید، نمونه‌هایی از ده‌ها موردی است که در چند سال اخیر دور از چشم جهانیان اتفاق افتاده است.

امروز در برلین گردهم آمده‌ایم تا همدردی و همبستگی خود را با مردم عزادار و معترض آبادان (عبادان) اعلام کنیم. اینجاییم چون خود را همبسته و همراه جنبش اعتراضی فراگیر مردم جان به لب آمده ایران در این سالهای سخت می‌دانیم. آمده‌ایم که همراه با مردم عبادان فریاد بزنیم:

بالروح، بالدم، نفدیك یا عبادان!