وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن اعلام کرد که مرکز مبارزه با تأمین مالی تروریسم (TFTC) که برای تقویت تلاش‌های چندجانبه آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌منظور مقابله با پولشویی منطقه‌ای و تروریسم تشکیل شده، ۱۶ فرد، نهاد و گروه وابسته به انواع سازمان‌های تروریستی منطقه‌ای را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت:

«تحریم‌ها شامل سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران، چهار فرد مرتبط با داعش و یک شرکت، شش حامی مالی بوکوحرام و گروه‌های تروریستی سرایا الاشتر و سرایا المختار هستند.»

بنا به این اطلاعیه علی قصیر، مقداد امینی و مرتضی هاشمی، سه فرد تحریم‌شده بخشی از دو شبکه‌ای هستند که توسط سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان هدایت و حمایت مالی می‌شوند. این شبکه‌های پیچیده‌ی واسطه‌ برای سپاه پاسداران این امکان را فراهم می‌کردند که نفت ایران را پنهانی بفروشند. سپاه قدس برای پولشویی برای مقامات حزب‌الله و شرکت‌ها و دلالی قراردادهای مرتبط، به این افراد متکی است.

مقداد امینی و علی قصیر، مبادلات مالی سپاه و حزب‌الله توسط شبکه‌ای متشکل از حدود ۲۰ فرد و شرکت در کشورهای مختلف را هدایت می‌کنند که جابه‌جایی و فروش ده‌ها میلیون دلار طلا، لوازم الکترونیکی و خارجی را تسهیل کرده‌اند. مرتضی هاشمی چندین شرکت مستقر در هنگ‌کنگ و چین را کنترل می‌کند و از دسترسی خود به سامانه مالی بین‌المللی برای پولشویی مبالغ هنگفتی به‌منظور کمک به سپاه پاسداران و حزب‌الله استفاده کرده است. او از اتباع چینی خواسته است تا حساب‌های بانکی ایجاد کنند و به شرکت‌های او خدمت کنند. این افراد همچنین تجهیزاتی را از آمریکا را برای ارسال به ایران خریداری کردند.

دو گروه سرایا المختار و سرایا الاشتر نیز دو گروه تروریستی هستند که وابسته به سپاه معرفی شده اند. سرایا المختار عمدتاً در بحرین مستقر است، اما با سایر گروه‌های مشابه در جاهای دیگر ارتباط دارد و بنا بر گزارش‌ها از حمایت مالی و تدارکاتی سپاه پاسداران برخوردار است. هدف سرایا المختار هموار کردن راه نفوذ بیشتر ایران در بحرین و فراتر از آن است. این گروه حملاتی را علیه پرسنل آمریکایی در بحرین طراحی کرده و بارها برای ترور مقامات بحرینی جوایز نقدی در نظر گرفته است.

سرایا الاشتر که با نام تیپ‌های الاشتر نیز شناخته می‌شود، یک سازمان تروریستی تحت هدایت ایران است که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و هدف آن بی‌ثبات کردن منطقه است. این گروه مسئولیت حملات تروریستی متعدد علیه پلیس و نیروهای امنیتی بحرین را بر عهده گرفته است. سرایا الاشتر در مارس ۲۰۱۴ در یک بمب‌گذاری دو افسر پلیس بحرین را کشت. افزون بر این اعضای این گروه از ایران سلاح و مواد منفجره دریافت کرده‌اند و در اردوگاه‌های تحت حمایت سپاه پاسداران در عراق آموزش دیده‌اند. اعضای ارشد این گروه به ایران و جاهای دیگر پناه برده‌اند تا از تعقیب قضایی توسط مقامات بحرینی بگریزند.

در فهرست تحریم‌های جدید همچنین چهار فرد مرتبط با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و شاخه‌های آن در عراق و سوریه و همچنین شرکتی که مستقیماً با نمایندگان داعش برای تهیه محصولات نفتی همکاری می‌کرد، قرار دارند.

تحریم‌های جدید علیه سپاه قدس در حالی به‌اجرا گذاشته می‌شود که مذاکرات احیای برجام در وین همچنان متوقف مانده است و اختلاف اصلی بر سر رفع تحریم‌های سپاه پاسداران است.