برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) و سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، در مورد ضرورت «اقدام فوری بشردوستانه» در ۲۰ نقطه درگیر گرسنگی در جهان، از جمله در افغانستان هشدار دادند.

بر اساس اعلام این دو سازمان، انتظار می‌رود گرسنگی در این مناطق از ژوئن تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ تشدید شود.

در گزارش مشترک سازمان جهانی غذا و فائو، گفته شده ۲۰ نقطه در سراسر جهان با بیشترین میزان ناامنی غذایی مورد تهدید هستند که در این میان، افغانستان در آستانه ورود به «نقطه‌ داغ و فاجعه‌بار ناامنی غذایی» در جهان است. سومالی نیز شرایطی مشابه افغانستان دارد.

بر اساس این گزارش، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن در شرایط فاجعه‌بار و در «بالاترین سطح هشدار» به سر می‌برند. افغانستان و سومالی هم در آستانه ورود به جمع این کشورها هستند.

سازمان‌ جهانی غذا و فائو گفته‌اند کشورهای ذکر شده (از جمله افغانستان)، دارای بخش‌هایی از جمعیت هستند که با فاز پنج فاجعه ناامنی غذایی مواجه یا در معرض خطر وخامت شرایط فاجعه‌بار هستند.

بر پایه اطلاعات ارائه شده در این گزارش، در مجموع ۷۵۰ هزار نفر در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با احتمال مرگ ناشی از گرسنگی روبه‌رو هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

«درگیری در اوکراین با تشدید یک سال گرسنگی فاجعه‌بار، موجی از گرسنگی جانبی به راه انداخته که در سراسر جهان در حال گسترش است. این اوضاع وحشتناک، گرسنگی را به یک بحران عمومی و فراگیر تبدیل می‌کند که جهان توان تحمل آن را ندارد.»

از دیگر کشورها و مناطقی که در این گزارش به آنها اشاره شده است می‌توان به جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی، ساحل صحرا، سودان و سوریه اشاره کرد که همچنان شرایطی وخیم و بحرانی دارند و همچون گزارش قبلی این سازمان‌ها، در دسته «کشورهای بسیار نگران‌کننده» قرار گرفته‌اند.

کنیا هم در این گزارش تازه، به فهرست این کشورها اضافه شده است.

در این گزارش آمده است که در کنار درگیری‌های نظامی، تنش‌های اقلیمی همچنان باعث دامن زدن به «گرسنگی حاد» در دوره ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۲ خواهند بود و در یک وضعیت «عادی جدید»، خشکسالی‌، سیل، طوفان‌ و …، کشاورزی را از بین می‌برند و آوارگی را افزایش می‌دهند. به این ترتیب میلیون‌ها نفر در کشورهای مختلف سراسر جهان، به «لبه پرتگاه» سوق داده می‌شوند.

از دیگر کشورهایی که در این گزارش از آنها نام برده شده است می‌توان به سریلانکا، زیمبابوه، کشورهای ساحلی غرب آفریقا و اوکراین اشاره کرد که به لیست کشورهای در وضعیت ناگوار اضافه شده‌اند؛ در حالی که نام کشورهای آنگولا، لبنان، ماداگاسکار و موزامبیک همچنان در میان کشورهای «کانون گرسنگی» به چشم می‌خورد.

پیش از این برنامه جهانی غذا اعلام کرده بود «وضعیت بی‌سابقه گرسنگی در افغانستان» همچنان ادامه دارد:

«تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید و خشکسالی طولانی مدت و بحران اقتصادی عمیقی روبه‌رو هستند و این شرایط، معیشت میلیون‌ها نفر در سراسر افغانستان را تهدید می‌کند و خواهد کرد.»

در این کشور، بحران اقتصادی پس از گذار سیاسی و روی کار آمدن طالبان، باعث حاکم شدن ناامنی غذایی گسترده شده است.

فقر و گرسنگی در افغانستان از زمان سلطه دوباره طالبان شدت گرفته است. سازمان‌های بین‌المللی در ماه‌های گذشته از افزایش حداقل ۱۰ میلیون نفری جمعیت زیر خط فقر در این کشور از زمان سلطه دوباره طالبان خبر می‌دادند.

«برنامه جهانی غذا» در گزارش پیشین خود از وضعیت وخیم و غیرانسانی در این کشور پرده برداشته و اعلام کرده بود تنها پنج درصد جمعیت به غذای کافی دسترسی دارند.

بنا بر اعلام این نهاد وابسته به سازمان ملل، نیمی از جمعیت مورد پرسش در یک طرح نظرسنجی گفته‌ بودند در دو هفته گذشته حداقل یک روز بدون غذا مانده‌اند.