به‌گزارش خبرگزاری رووداو، در بیانیه‌ای که نیروهای دموکراتیک سوریه سه‌شنبه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن منتشر کردند، ضمن اشاره به این‌که «تهاجم احتمالی ترکیه بر ثبات و یکپارچگی سرزمین‌های سوریه تأثیر خواهد گذاشت»، آمده است:

«در این نشست آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای هماهنگی با نیروهای دولت دمشق به‌منظور مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی ترکیه و حفاظت از اراضی سوریه در برابر اشغالگری تأیید شد.»

همچنین گفته‌شده که «فرماندهی کل به تفصیل در جریان تجاوزهای ترکیه به مناطق تل تمر، زرکان، منبیج و الشهباء قرار گرفت و فرماندهان نظامی این مناطق از تأثیر منفی تجاوزهای ترکیه بر زندگی غیرنظامیان گزارش داده و بهترین راه‌های محافظت از آن‌ها را مورد بحث قرار دادند.»

در اواخر ماه مه سال جاری میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از حمله نظامی جدید به شمال سوریه برای ایجاد «منطقه امن» ۳۰ کیلومتری در امتداد مرز جنوبی آن خبر داد. هدف از این حمله عقب راندن نیروهای کرد از منطقه است.

آنکارا از سال ۲۰۱۶ تاکنون سه حمله به شمال سوریه انجام داده است، صدها کیلومتر زمین را تصرف کرده و حدود ۳۰ کیلومتر به عمق این کشور تجاوز کرده است. آنکارا ادعا می‌کند که یگان‌های مدافع خلق (YPG) نیروهای مسلح اصلی کرد، با حزب کارگران کردستان (PKK) که دولت ترکیه با آن در حال جنگ است متحد هستند. آنکارا پ‌ک‌ک در ترکیه را به‌عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد. YPG، یگان‌های مدافع خلق ستون اصلی نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند و مبارزه با شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) را رهبری کرده است.

سازمان ملل، سوریه و روسیه از ترکیه خواسته‌اند که از تشدید تنش نظامی در شمال شرق سوریه خودداری کند.‌ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اوایل این هفته در نشست خبری هفتگی خود نگرانی ایالات متحده را از تشدید تنش نظامی در شمال سوریه و به‌ویژه پیامدهای آن ابراز کرد.

دمشق شنبه گذشته ۱۴ خرداد / ۴ ژوئن حملات اخیر ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرد و این حملات را «نقض قوانین بین‌المللی» و حاکمیت این کشور خواند.

وزارت امور خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات «خصمانه» ترکیه، نقض مداوم حاکمیت سوریه را دنبال می‌کنند و «جان شماری از مردم بی‌گناه را گرفته است».

مظلوم عبدی، رهبر شورای نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه روز یکشنبه به رویترز گفت نیروهایش آماده هماهنگی با نیروهای دولتی سوریه برای جلوگیری از تهاجم ترکیه هستند. او افزود دمشق باید از سامانه‌های دفاع هوایی خود علیه هواپیماهای جنگنده ترکیه استفاده کند.

این فرمانده اواخر روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت روسیه تضمین داده است که عملیات نظامی جدید ترکیه علیه نیروهای کرد در شمال سوریه را تحمل نخواهد کرد.