اعضای خانواده آنیشا اسداللهی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که این مترجم و نویسنده و حامی حقوق کارگران بیش از ۳۰ روز است که در انفرادی به سر می‌برد.

آنیشا اسداللهی همراه با همسرش کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم، عضو کانون نویسندگان ایران و مدافع دیگر حقوق کارگران ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۴ بعدازظهر (به وقت تهران) در خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند.

چهارشنبه ۱۸ خرداد مادر آنیشا بالاخره با او ملاقات کوتاهی است. بنا به گفته اعضای خانواده، روحیه آنیشا خوب است و به بازداشت‌اش اعتراض دارد اما هنوز در انفرادی به‌سر می‌برد. او گفته بازجویی‌ها هنوز تمام نشده‌اند.

مدتی قبل نیز کیوان به فرزانه امیری مادرش در ملاقاتی کوتاه خبر داد که در پی ۲۰ روز انفرادی به سوئیت [سلول‌های سه چهار نفره با شرایط اسف‌بار] در بند ۲۰۹ منتقل شده و قرار است بعدا به بند عمومی منتقل شود.

حبس در سلول انفرادی بنا به گفته بسیاری از نهادها و فعالان حامی حقوق بشر مصداق بارز شکنجه است. بی‌خبری خانواده‌ها و تماس‌های بسیار اندک و کوتاه کیوان و آنیشا با اعضای خانواده نیز شکل دیگری از شکنجه علیه آنهاست.

کیوان مهتدی در یک استوری اینستاگرام از مأموران امنیتی که برای بازداشت آنها آمده‌ بودند، ویدئو برداشت. او در این ویدئو می‌گوید: «آمده‌اند ما را بگیرند.»

پس از آنها رضا شهابی، فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران، ۲۲ اردیبهشت بازداشت شد. او پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.

منابع نزدیک به وزارت اطلاعات و سپاه ایران در یک خبر به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران رضا شهابی و آنیشا اسداللهی را که ۲۲ اردیبهشت ماه بازداشت شدند به «همکاری با یک تیم خارجی» متهم کردند. همکاری با تیم خارجی یا گروه‌های خارج از کشور در سال‌های گذشته نیز بارها از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه برای سرکوب و صدور احکام قضایی بلندمدت علیه فعالان مدنی و معترضان استفاده شده است.

در اطلاعیه منسوب به وزارت اطلاعات ایران شهابی و اسداللهی به ارتباط با سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او متهم شده‌اند که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران آمده و هنگام خروج بازداشت شدند. و به همین بهانه مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اتهام تلاش «برای براندازی نظام» را علیه این افراد مطرح کرده‌اند.

تشکل‌های کارگری و معلمان و کانون نویسندگان ایران و بسیاری دیگر از تشکل‌ها و فعالان مدنی این موضوع را «سناریوسازی امنیتی» علیه منتقدان خوانده‌اند و خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان هستند.

در آستانه روز کارگر و همزمان با تجمع‌های سراسری معلمان و سپس اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف، شمار زیادی از فعالان صنفی معلمان و فعالان کارگری و مدنی و نویسندگان و پژوهشگران بازداشت شده‌اند.

در آخرین خبرها، روناک رضایی دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فعال مدنی ساکن آبادان چندین روز پیش، پس از آغاز موج دستگیری‌ها در آبادان در پی اعتراض به فاجعه متروپل بازداشت شد. این پژوهشگر اکنون به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است. انجمن‌های علمی‌ـ‌دانشجویی علوم اجتماعی ایران در اعتراض به بازداشت روناک رضایی در بیانیه‌ای مشترک خواهان آزادی بی‌قید‌و‌شرط او شده‌اند.

سعید مدنی، جامعه‌شناس برجسته نیز در موج دستگیری‌های اخیر به زندان افتاده است.