محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرد. ساعتی قبل از آن، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواسته بود تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند.

صدر در نامه‌ای که شبکه رودا مشاهده کرده است، از حسن اطهری، رئیس بلوک صدر خواست که استعفای ۷۳ نماینده این اتحادیه را به رئیس مجلس تحویل دهد. مقتدی صدر پیش از آن از نمایندگان عضو فراکسیون صدر در پارلمان خواسته بود که در واکنش به بن‌بست سیاسی موجود در کشور استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور او، آماده باشند.

ویدئویی که خبرگزاری رسمی عراق بلافاصله پس از ارسال نامه صدر منتشر کرد، نشان می‌دهد که اطهری اوراق استعفای خود را همراه با نامه مقتدی صدر به رئیس مجلس تحویل می‌دهد. در نامه صدر آمده است:

 «استعفای نمایندگان جریان صدر، فداکاری در راستای رها شدن ملت از سرنوشت مبهم است.»

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

هشت ماه از انتخابات پارلمانی عراق گذشته و با این‌‌حال نمایندگان پارلمان نتوانسته‌اند تاکنون در هیچ موضوعی از جمله انتخاب رئیس جمهوری جدید و تشکیل دولت به تصمیم برسند. این امر سبب طولانی شدن یک بن‌بست سیاسی در عراق شده است.

«چارچوب هماهنگی ائتلاف پارلمانی شیعه» مورد حمایت ایران مواجه شده است که بر تشکیل یک دولت سنتی تر بر اساس اجماع سیاسی اصرار دارد.

رهبر جریان صدر در سخنانی که پنجشنبه ۹ ژوئن/۱۹ خرداد ایراد کرده بود گفته بود عدم تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق ائتلاف سیاسی به رهبری او را به سمت یکی از دو گزینه اپوزیسیون یا کناره‌گیری و استعفا، سوق می‌دهد. صدر گفت:

«ما تصمیم گرفتیم در پارلمان، اپوزیسیون باقی بمانیم تا راه برای تشکیل دولت مهیا شود و امروز فراکسیون صدر آماده استعفا از مجلس نمایندگان است.»

بر اساس بیانیه بارزانی، دقایقی قبل از انتشار عمومی نامه صدر، صدر با مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان در مورد «آخرین تحولات» در روند سیاسی عراق گفت‌وگو کرده بود. جزئیات این مکالمه تلفنی منتشر نشده است.

صدر همچنین از پسر عموی خود محمد جعفر صدر که نامزد ائتلاف برای نخست‌وزیری عراق بود (در کنار نامزدی ریبر احمد از حزب دموکرات کردستان برای ریاست‌جمهوری عراق) تشکر کرد.

حلبوسی در پیامی در توئیتر درباره تصمیم صدر نوشت او با اکراه این استعفا را می‌پذیرد و تلاش‌های «صادقانه»‌‌ای برای منصرف کردن روحانی شیعه از این اقدام انجام داده است.

این روحانی شیعه همچنین جدایی خود را از شرکای خود در ائتلاف نجات میهن اعلام کرد و از آنها به دلیل «پایداری و حس وطن‌پرستی»‌شان تشکر کرد.

دولت موقت قادر به پرداخت هزینه‌های حیاتی تأمین برق در تابستان گرم عراق نیست. تا قبل از فرارسیدن فصل تابستان دولت می‌بایست در زیرساخت‌های برق سرمایه‌گذاری می‌کرد که این امر به دلیل بن‌بست سیاسی موجود به تعویق افتاد. به همین ترتیب افزایش نرخ بیکاری، کمبود آب و نگرانی در مورد امنیت غذایی خشم عموم مردم را برانگیخته است.