انتخابات پارلمانی فرانسه روز گذشته، یکشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن برگزار شد. میزان مشارکت پایین مردم در این دوره به رکورد جدیدی رسید و با نرخ مشارکت ۵۲,۴۹ درصد، کمتر از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ شد که در آن ۵۱,۳ درصد واجدان شرایط شرکت کرده بودند.

ویژگی این دوره از انتخابات شکل‌گیری ائتلاف گسترده «اتحاد نوین مردمی زیست‌محیطی و اجتماعی» (NUPES) بود که از گروه‌ها و احزاب کمونیست‌، سبز و سوسیالیست به رهبری ژان لوک ملانشون، رقیب امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود.

ائتلاف طرفداران مکرون نیز با نام «با هم» (Ensemble) در انتخابات شرکت داشت.

آخرین اعلام نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه که صبح دوشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن منتشر شد نشان می‌دهد که ائتلاف «با هم» با ۲۱ هزار و ۴۴۲ رأی بیشتر و کسب ۲۵,۷۵ درصد آرا بالاتر از ائتلاف «نوپس» قرار گرفت. بدین ترتیب ائتلاف چپ‌ها و سبزها با ۲۵,۶۶ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

«تجمع ملی» یا «اجتماع ملی» (RN) به رهبری مارین لوپن، راست‌گرای افراطی با ۱۸,۷ درصد آرا در رتبه سوم و «جمهوری خواهان» (LR) با ۱۱,۲۹ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

دور دوم انتخابات یکشنبه هفته آینده ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن برگزار خواهد شد.

در میان بازنده‌های بزرگ دور نخست، ژان میشل بلانکور و امانوئل وارگون، وزیران آموزش ملی و جوانان، و مسکن در دولت پیشین امانوئل مکرون، و همچنین اریک زمور، سیاستمدار راست افراطی قرار دارند. هر سه در دور نخست حذف شدند.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه که در حوزه انتخابیه ششم کالوادوس اول شد، از رأی‌دهندگان خواست تا برای مقابله با «آشفتگی بی‌سابقه در افراط» در دور دوم انتخابات از ائتلاف «با هم» حمایت کنند.

ژان لوک ملانشون نیز به‌نوبه خود از رأی‌دهندگان خواست تا در دور دوم به مراکز رأی‌گیری «هجوم آورند» تا «برنامه‌های فاجعه‌بار مکرون» را به‌طور قطعی پایان دهند.

جمهوری‌خواهان که آراء کمی به‌دست آوردند صبح دوشنبه اعلام کردند که بعد از ظهر امروز (دوشنبه) یک شورای راهبردی تشکیل خواهند داد تا خط مشی این گروه را تبیین کند. آن‌ها می‌گویند «موضع ما همیشه روشن بوده است، نه به افراطی‌گرایی».

عدم استقبال از شرکت در این دوره از انتخابات بیشتر از سوی جوانان بود. ۷۰ درصد از افراد زیر ۳۵ سال در انتخابات پارلمانی این دوره شرکت نکردند. براساس نظرسنجی‌ها از این میان، ۶۹ درصد از جوانانی که رأی ندادند ۱۸-۲۴ سال سن و ۷۱ درصد ۲۵-۳۴ سال سن داشتند.

در مقابل، مسن‌ترین‌ها کسانی هستند که بیشترین میزان مشارکت در انتخابات را داشتند. بر این اساس ۶۰ درصد از افراد ۶۰ تا ۶۹ ساله در انتخابات شرکت کردند، در حالی که این رقم در بین افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله ۴۸ درصد بود. عدم شرکت در گروه سنی ۳۵ تا ۴۹ سال با ۵۹ درصد بسیار بالاست.