بنا بر گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، امروز سه‌شنبه ۲۴ خرداد بازنشستگان تأمین اجتماعی در ادامه اعتراضات خود از جمله در شهرهای اهواز، کرمانشاه، زنجان، شوش و دورود دست به تظاهرات و تجمعات اعتراضی زدند.

آن‌ها در این اعتراضات فریاد می‌زدند: «حسین حسین شعارتون، دروغ و دزدی کارتون»؛ «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»؛ «نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت»؛ «تورم ۱۰۰ درصد افزایش ۱۰ درصد»؛ «گرانی تورم بلای جان مردم».

بازنشستگان در اعتراضات اخیر خود که از ۱۶ خرداد آغاز شده خواستار ابطال مصوبه هیئت وزیران درباره حقوق بازنشستگان و اجرای همسان‌سازی هستند. هیئت وزیران ۱۵ خرداد با بیشتر از دو ماه تأخیر، حقوق بازنشستگان را تصویب کرد که بر اساس آن حقوق مستمری‌بگیرانی که دریافتی بیشتر از حداقل دستمزد را دارند تنها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

بنا بر اعلام مسئولان کانون‌های بازنشستگی ۸۰ درصد بازنشستگان دریافتی کمتر از خط فقر دارند و ۶۵ درصد آن‌ها حداقل‌بگیرند. با مصوبه هیئت دولت دریافتی بازنشستگان حداقل‌بگیر به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که معادل نصف رقم اعلام‌شده درآمد خط فقر از سوی رئیس کمیته امداد است.

روز سه‌شنبه همچنین بازاریان شهرهای اراک، اصفهان، شیراز، کازرون، بروجرد، نجف‌آباد و میناب، در اعتراض به افزایش مالیات‌ها، رکود اقتصادی و گرانی اعتصاب کردند. برخی از این شهرها از جمله اراک و کازرون برای دومین و سومین روز شاهد اعتصاب گسترده بازاریان بودند.

تجمع بازاریان و کسبه یا به‌شکل تظاهرات و یا تجمع در مقابل اداره کل امور مالیاتی استان‌ها انجام شد. برخی از گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از یورش مأموران امنیتی به تجمع بازاریان اراک بود.

کسبه معترض در این اعتراضات شعار سر دادند: «مسئول بی‌کفایت، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»؛ «مرگ بر دولت بی‌کفایت».

اعتصاب بازاریان نیز از دو روز پیش همزمان با افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در ایران و عبور آن از ۳۳ هزار تومان، آغاز شد.

قیمت دلار از ابتدا سال جاری نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته و در شرایطی که درآمدها و دستمزدها ثابت است، گرانی و تورم مردم را در تنگنای اقتصادی قرار داده است.