کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای که ائتلافی جهانی با بیش از ۴۶۰ عضو است و برای اجرای کامل پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای تلاش می‌کند، اعلام کرد که ۹ قدرت هسته‌ای جهان ۸۲,۴ میلیارد دلار برای ارتقای تسلیحات اتمی خود در سال ۲۰۲۱ هزینه کردند و این میزان هشت درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

این کارزار بین‌المللی در گزارش سالانه خود در مورد هزینه‌های هسته‌ای گفته است که بزرگترین بخش از این هزینه‌ها متعلق به آمریکاست که بیش از نیمی از کل هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا به ترتیب چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه قرار دارند. این گروه در گزارش خود گفته است:

«در حالی که بیشتر کشورهای جهان از ممنوعیت جهانی تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کنند، کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ مبالغ وقیحانه‌ای برای سلاح‌های غیرقانونی کشتار جمعی خرج کرده‌اند. این هزینه‌ها نتوانست از جنگ در اروپا جلوگیری کند و منابع ارزشمندی را هدر داد که بهتر می‌توانست برای مقابله با چالش‌های امنیتی کنونی یا مقابله با پیامدهای بیماری همه‌گیرِ همچنان فعال (کووید) استفاده شود. این چرخه فاسدِ هزینه‌های بیهوده باید پایان یابد.»

کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای خاطرنشان کرد که تولیدکنندگان تسلیحات هسته‌ای میلیون‌ها دلار را نیز برای لابی‌گری در زمینه دفاعی هزینه کرده‌اند و هر یک دلاری که صرف لابی‌گری می‌شود، در قراردادهای جدید مربوط به تسلیحات هسته‌ای به‌طور متوسط به ​​۲۵۶ دلار منتهی می‌شود. در این گزارش آمده است:

«تبادل پول و نفوذ در میان کشورها، شرکت‌ها و لابی‌گران و اتاق‌های فکر، زرادخانه جهانی تسلیحات مخرب و فاجعه‌بار را حفظ و همچنان حفظ می‌کند.»

روز دوشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن، مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) هشدار داد که هر ۹ کشور دارای سلاح هسته‌ای در حال افزایش یا ارتقای زرادخانه‌های خود هستند و در حال حاضر خطر استقرار چنین سلاح‌هایی بیش از هر زمان دیگری در اوج دوران جنگ سرد است.

روسیه که در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد، آشکارا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کرده است.

کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای تخمین می‌زند که کره شمالی، حتی در شرایطی که اقتصادش تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، ۶۴۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ برای تسلیحات هسته‌ای هزینه کرده است.

پیونگ یانگ پس از شکست نشست‌ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹، از مذاکرات خلع سلاح اتمی کنار کشید و به‌دنبال آن در این سال رکورد پرتاب موشکی را داشت. اکنون این نگرانی وجود دارد که کره شمالی برای نخستین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ تاکنون آماده ‌شود.

هیچ تأیید رسمی در مورد مبلغی که کره شمالی برای تسلیحات هسته‌ای یا زرادخانه‌اش هزینه کرده است وجود ندارد. مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم می‌گوید این کشور ۲۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

براساس جدول منتشرشده از سوی کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای، هزینه‌های قدرت‌های هسته‌ای جهان برای تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ به ترتیب از این قرار است:

ایالات متحده ۴۴,۲ میلیارد دلار

چین ۱۱,۷ میلیارد دلار

روسیه ۸,۶ میلیارد دلار

بریتانیا ۶,۸ میلیارد دلار

فرانسه ۵,۹ میلیارد دلار

هند ۲,۳ میلیارد دلار

اسرائیل ۱,۲ میلیارد دلار

پاکستان ۱,۱ میلیارد دلار

کره شمالی ۶۴۲ میلیون دلار