وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه ۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن شبکه‌ای از دلالان محصولات پتروشیمی ایران و شرکت‌های فعال در چین، هند و امارات متحده عربی را تحریم کرد. ۲ فرد و ۹ شرکت هدف این تحریم‌ها قرار گرفتند.

به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، شبکه تحریم‌شده «به انجام معاملات بین‌المللی و دورزدن تحریم‌ها کمک می‌کند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در جمهوری خلق چین و شرق آسیا حمایت می‌کند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفته است:

«امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که پشتیبان شرکت پتروشیمی تریلیانس (Triliance) و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران  (PCC) هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

شرکت پتروشیمی تریلیانس پیش از این در سال ۲۰۲۰ و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران نیز در سال ۲۰۱۸ تحریم شده بودند. به‌گفته وزارت خزانه‌داری، این دو نهاد به‌عنوان «ابزاری» برای «دلالی فروش فراورده‌های پتروشیمی ایران در خارج از کشور» استفاده می‌شوند.

همچنین علیه جف گائو، کارگزار مستقر در چین و محمد شهید رکن‌الدین بهور، تبعه هندی به اتهام مدیریت تجارت برای شرکت پتروشیمی تریلیانس، تحریم‌هایی صورت گرفت.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی در بیانیه‌ مطبوعاتی خود گفت:

«ایالات متحده مسیر دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت پایبندی متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال می‌کند. در صورت عدم توافق، ما به استفاده از تحریم‌های خود برای محدود کردن صادرات نفت، فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی [ایران] ادامه خواهیم داد.»

این تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که توافق بر سر احیای برجام در آستانه فروپاشی است.

از سال ۲۰۱۸ پس از این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای با ایران کنار رفت، چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران باقی مانده است و هند تحت فشار آمریکا با اکراه به واردات نفت ایران پایان داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا به دنبال بازگرداندن توافق هسته‌ای بود و گفته بود که اگر ایران به برجام پایبند بماند تحریم‌ها را کاهش خواهد داد، اما مذاکره‌کننده ارشد او به‌تازگی گفته است که احتمال شکست دیپلماسی با ایران بیشتر است.

ایران اصرار دارد که ایالات متحده سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خود خارج کند، اما دولت بایدن آن را به عنوان اقدامی خارج از توافق هسته‌ای رد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن نیز اعلام کرد که مرکز مبارزه با تأمین مالی تروریسم (TFTC) که برای تقویت تلاش‌های چندجانبه آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌منظور مقابله با پولشویی منطقه‌ای و تروریسم تشکیل شده، ۱۶ فرد، نهاد و گروه وابسته به انواع سازمان‌های تروریستی منطقه‌ای از جمله سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران را تحریم کرده است.