به گزارش الجزیره و بر اساس گواهی پزشکی قانونی، گلوله‌‌ای با نوک سبز که منجر به مرگ شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی−آمریکایی شبکه الجزیزه شده برای سوراخ کردن زره طراحی شده و در تفنگ ام چهار استفاده می‌شود.

گلوله با نوک سبز با استفاده از مدل‌های سه بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به گفته کارشناسان، کالیبر آن پنج و شش دهم میلی‌متر است. گلوله در ایالات متحده آمریکا طراحی و تولید شده و در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار گرفته است.   

یک ژنرال سابق ارتش اردن در مصاحبه با الجزیره تأیید کرده است که سربازان اسرائیلی از سلاح ام چهار و از این گلوله‌ها استفاده می‌کنند. به گفته این ژنرال این گلوله فقط وقتی به کار می‌‌رود که هدف کشتن فرد باشد. به یک معنا گلوله به دست آمده کاربرد دیگری جز قتل ندارد.

   عمار حجازی، دستیار وزیر امور چندجانبه فلسطین به الجزیره گفت گلوله برای تحقیقات بیشتر نزد تشکیلات خودگردان فلسطین باقی می‌ماند.

پرونده قتل در دادگاه کیفری بین المللی

ابوعاقله، خبرنگار ارشد تلویزیون الجزیره عربی، ماه گذشته در حین پوشش خبری حملات ارتش اسرائیل در شهر جنین کشته شد. پرونده قتل این روزنامه‌نگار به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع داده شده و نتیجه تحقیقات نیز در اختیار دادستان دیوان کیفری بین المللی قرار گرفته است. با این حال، وضعیت پرونده همچنان نامشخص است. عمار حجازی به الجزیره گفت:

«ما فکر می‌کنیم مدارک کافی نزد دادستان وجود دارد که بدون شک ثابت می‌کند رژیم اشغالگر اسرائیل عامل این جنایت هولناک است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.»

 ابوعاقله هنگام کشته شدن جلیقه مطبوعاتی به تن داشت و در کنار خبرنگاران دیگر ایستاده بود.

مقامات اسرائیلی در ابتدا اعلام کردند معترضان فلسطینی مسئول کشته شدن او بودند و ویدئویی از تیراندازی معترضان فلسطینی به یک کوچه را منتشر کردند. با این حال، محققان  گروه حقوق بشر اسرائیلی «بتسلم» (B’Tselem) محل فیلمبرداری این کلیپ را پیدا کردند و ثابت کردند که تیراندازی به ابوعاقله از آنجا غیرممکن است.

عمر شاکر،  مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه‌ای گفت که همه شواهد نشان می‌دهد که یک سرباز اسرائیلی گلوله را شلیک کرده است.   

شریف منصور، هماهنگ‌کننده کمیته حفاظت از خبرنگاران به الجزیره گفت بر اساس یک الگوی ثابت و تکرارشونده خبرنگاران رسانه‌‌های فلسطینی به قتل می‌رسند.  بر این اساس برنامه کمیته حفاظت از خبرنگاران در فاصله بین سال‌‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ در طی جنگ غزه دست‌‌کم قتل ۱۹ خبرنگار را مستند کرده است. این خبرنگاران با جلیقه‌های مطبوعاتی به دور از هرگونه موقعیت تهدیدآمیز، توسط تک تیراندازان اسرائیلی کشته شدند.

در مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله پلیس به عزاداران حمله کرد و سبب شد که تابوت او به زمین بیفتد. این واقعه که به طور زنده پخش می‌شد، خشم بین‌المللی را برانگیخت. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد  تحقیقات پلیس اسرائیل در مورد این حمله به این نتیجه رسیده است که هرچند رفتار پلیس نادرست بوده اما هیچ کس نباید مجازات شود.

ابو عاقله که دارای دو تابعیت فلسطینی-آمریکایی بود، یکی از اولین خبرنگاران میدانی الجزیره بود که در سال ۱۹۹۷ به این شبکه پیوست.