ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یکشنبه ۱۹ ژوئن/۲۹ خرداد هشدار داد جنگ در اوکراین ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد. استولتنبرگ در مصاحبه با روزنامه آلمانی Bild am Sonntag خواستار ادامه حمایت از اوکراین و تامین تسلیحات پیشرفته‌تر برای سربازان اوکراینی شد و گفت عرضه تسلیحات پیشرفته به سربازان اوکراینی، شانس آزادسازی منطقه شرقی دونباس را از کنترل روسیه افزایش می‌دهد.

دبیرکل ناتو افزود:‌

«ما باید برای این واقعیت آماده شویم که جنگ در اوکراین ممکن است سال‌ها طول بکشد و نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم. حتی اگر هزینه‌ها بالا باشد؛ نه تنها برای حمایت نظامی، بلکه به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی».

برپایه آخرین گزارش‌های منتشرشده از سوی ارتش اوکراین، روسیه حملات خود را به شهرهای خارکیف، ایزیوم و سورودونتسک در شرق اوکراین تشدید کرده است و سورودونتسک را به‌عنوان هدف اصلی برای به دست گرفتن کنترل کامل منطقه شرقی لوهانسک در دونباس، زیر آتش سنگین توپخانه و موشک قرار داده است. در حالی‌که گزارش‌ها از میدان جنگ توسط هیچ ناظر مستقلی قابل تأیید نیست، ارتش اوکراین مدعی تلاش «ناموفق» روسیه برای کنترل کامل سورودونتسک شد اما اعتراف کرد که نیروهایش در روستای متولکین، در جنوب شرقی سورودونتسک متحمل شکست نظامی شده‌اند.

مقام‌های اوکراینی همچنین گفته‌اند در شمال غربی، چندین موشک روسی به یک کارخانه گاز در منطقه ایزیوم اصابت کرده و بارش موشک‌های روسی بر حومه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین بدون تلفات جانی به ساختمان شهرداری و یک بلوک آپارتمانی اصابت کرده است.

علاوه بر دبیر کل ناتو، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم شنبه شب در یادداشتی که روزنامه ساندی تایمز منتشر شد، زمان را «عامل حیاتی» خواند و خواستار استمرار حمایت‌ها از اوکراین شد. او نوشت حامیان خارجی اوکراین باید بر اعصاب خود مسلط باشند تا از این‌که اوکراین «استقامت راهبردی برای بقا و در نهایت پیروز شدن» را داشته باشد، اطمینان خاطر حاصل شود.

جانسون نوشت:

«همه چیز به این بستگی دارد که آیا اوکراین بتواند سریعتر از روسیه توانایی برای دفاع از خاک خود را تقویت کند یا خیر. وظیفه ما این است که وقت خود را در اختیار اوکراین قرار دهیم.»

بوریس جانسون یک طرح چهار ماده‌ای را برای «تامین مالی مداوم و کمک‌های فنی» به اوکراین ترسیم کرد، که به گفته او سطوح آن باید برای «سال‌های آینده» حفظ شود و به طور بالقوه افزایش یابد. دولت جانسون در شرایط فعلی با بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال اخیر و افزایش قیمت سوخت مواجه است. او افزود:

«نگرانی‌های اقتصادی – در بحبوحه بحران‌های جهانی غذا و انرژی که به دلیل درگیری بدتر شده است – نباید منجر به حل و فصل عجولانه اوکراین شود و اجازه دادن به ولادیمیر پوتین برای حفظ قلمرو خود در اوکراین منجر به جهانی صلح‌آمیزتر نمی‌شود.»

پیش از این سازمان ملل متحد هم روز جمعه ۱۷ ژوئن/ ۲۷ خرداد با تاکید بر تاثیر حمله روسیه بر امنیت غذایی در جهان، نسبت به ادامه جنگ در اوکراین هشدار داد. مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحدگفت ادامه جنگ روسیه در اوکراین با دامن زدن به گرسنگی و قحطی، ممکن است به شورش و عصیان و راه افتادن درگیری‌های خشونت‌بار بیشتر منجر شده و زمین را به «جهنمی» برای مردم همه کشورها بدل کند. او هشدار داد که محاصره بنادر صادراتی اوکراین در دریای سیاه فشارهای اقتصادی مرتبط با صادرات غلات و سایر مواد حیاتی خوراکی را افزایش داده است.

انتقال دو فرمانده ارشد اوکراین به روسیه

همزمان با این هشدارها ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به خطوط مقدم در مناطق جنوبی میکولایف و اودسا رفت و وعده پیروزی و بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده را داد. میکولایف در ۵۵۰ کیلومتری جنوب کی‌یف واقع شده و به‌خاطر قرار داشتن در مسیر بندر راهبردی اودسا یک هدف کلیدی برای روسیه به‌شمار می‌رود. این شهر تنها ۱۰۰ کیلومتر با خرسون فاصله دارد که در هفته‌های اول جنگ به‌دست روسیه افتاد.

در این میان خبرگزاری دولتی تاس روسیه هم به نقل از یک منبع رسمی اعلام کرد سواتوسلاو پالامار، معاون فرمانده گردان آزوف و سرهی ولینسکی، فرمانده تیپ ۳۶ تفنگداران دریایی، دو فرمانده ارشد اوکراینی که از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل دفاع می کردند، برای تحقیقات به روسیه منتقل شدند.

تاس به نقل از این منبع گفت که افسران دیگر واحدهای مختلف اوکراین نیز به روسیه منتقل شدند.

پس از یک ماه محاصره ماریوپل، صدها جنگجو در ماه مه به اسارت نیروهای روسیه درآمدند. مسکو در آن زمان گفت که آنها به نهادهای تجزیه طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین منتقل شدند.

هشدارها درباره احتمال طولانی‌شدن جنگ در حالی مطرح می‌شود که روز یکشنبه وزارت دفاع بریتانیا بر مبنای گزارش سرویس‌های اطلاعاتی از احتمال «ترک خدمت» و فرار بسیاری از سربازان یگان‌های روسی و اوکراینی درگیر در دونباس شرقی خبر داد. خبرگزاری تاس روسیه نیز به نقل از منبعی که برای جدایی طلبان مورد حمایت روسیه کار می‌کند، گفت که بسیاری از جنگجویان اوکراینی در متولکین تسلیم شده‌اند.

در عین حال به‌نظر می‌رسد توقف گسترش ائتلاف نظامی ناتو و «حوزه نفوذ غرب» که یکی از اهداف اعلام شده پوتین برای آغاز جنگ اوکراین بود وارد روند معکوس شده است. جنگی که تاکنون هزاران نفر را کشته، شهرها را به آوار و ویرانه و میلیون‌ها شهروند را به بی‌خانمان و آواره بدل کرده تاکنون به نزدیک‌تر شدن فنلاند و سوئد و هموارتر شدن راه برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا منجر شده است. کمیسیون اروپا روز جمعه پیشنهاد نامزدی اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه را داد و این پیشنهاد در هفته پیش‌رو بررسی و به احتمال زیاد تأیید خواهد شد.