هوشمند علیپور، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان سنندج است که دوران محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کند. این زندانی سیاسی در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «بغی» ابتدا به اعدام محکوم شد، اما این حکم پس از اعتراض متهمان و بررسی مجدد نهایتاً به ۸ سال حبس تغییر کرد.

هژار علیپور، برادر هوشمند علیپور پیش از این گفته بود برادرش در حالی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اتهام بغی، عضویت در حزب یا گروه مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام به اعدام محکوم شده که زیر شکنجه، تهدید و فشار مجبور به اعتراف اجباری شده است. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هوشمند علیپور از زمان بازداشت تاکنون از اعزام به مرخصی محروم مانده است. او مدتی پیش به دلیل عدم پذیرش درخواست مرخصی دست به اعتصاب غذا زده بود.

هوشمند علیپور، شهروند اهل سردشت، واقع در استان آذربایجان غربی است که همراه با محمد استادقادر، اهل سقز در تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی به اتهام «عضویت در یک حزب کرد مخالف نظام» بازداشت شدند. چهار روز پس از بازداشت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه‌ای کرد که در آن این دو زندانی به نقش خود در حمله به پایگاه نظامی امنیتی واقع در سقز اعتراف می‌کردند.

جلسه‌ رسیدگی به اتهامات هوشمند علیپور و محمد استادقادر روز پنجشنبه ۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج در حضور وکیل متهمان برگزار شد و هر دو به اتهام «بغی» از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام، به اعدام محکوم شدند.

حکم اعدام این دو زندانی در دیوان عالی کشور نقض شد و پس از ارجاع پرونده آن‌ها به دادگاه هم‌عرض در شهریور ماه ١٣٩٩، هوشمند علیپور به ٨ سال و محمد استاد قادر نیز به ۵ سال حبس در زندان سنندج محکوم شدند.

محمد استادقادر، در اردیبهشت ۱۳۹۹ به‌طور مشروط شامل عفو و از زندان آزاد شد.

در تاریخ پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ برادر دیگر هوشمند علیپور به نام ژیان علیپور که تنها ۳۲ سال داشت و برای امرار معاش به کولبری مشغول بود، حین کولبری بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی در منطقه مرزی «آلان» در شهرستان سردشت واقع در استان آذربایجان‌غربی کشته شد.