به‌گزارش رویترز، اسامه داوود عبداللطیف، رئیس گروه «دال»، شرکت بزرگ خصوصی سودان و یکی از شرکای این قرارداد گفت امارات متحده عربی به‌عنوان بخشی از یک طرح سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری، بندر جدیدی در دریای سرخ در ساحل سودان خواهد ساخت.

عبداللطیف گفت که این طرح شامل یک منطقه آزاد تجاری، یک پروژه بزرگ کشاورزی و یک سپرده قریب الوقوع ۳۰۰ میلیون دلاری به بانک مرکزی سودان است که اولین سپرده از این نوع پس از تصرف قدرت توسط ارتش در ماه اکتبر گذشته خواهد بود.

بعد از کودتای ارتش، کشورهای غربی میلیاردها دلار کمک و سرمایه‌گذاری به سودان را به حالت تعلیق درآوردند و اقتصاد این کشور که پیش از این درگیر آشفتگی‌های بسیاری بود در بحران فرو رفت و دولت از ارز خارجی مورد نیاز محروم ماند.

عبداللطیف گفت این بندر ۴ میلیارد دلاری، پروژه مشترک بین گروه «دال» و «شرکت بنادر ابوظبی» هلدینگ ADQ، محل مبادله انواع کالاها خواهد بود و می‌تواند با بندر سودان، بندر ملی اصلی کشور، رقابت کند.

او گفت این بندر حدود ۲۰۰ کیلومتر با شمال بندر سودان فاصله خواهد داشت و شامل یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی که از «جبل علی»، شهرک بندری امارات در ۳۵ کیلومتری دبی الگوبرداری شده و همچنین یک فرودگاه کوچک بین‌المللی است. عبداللطیف افزود این پروژه در «مراحل پیشرفته» مطالعه و طراحی قرار دارد.

شایعات و خبرهای مربوط به سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی در بندر سودان و پروژه‌های کشاورزی در سایر نقاط این کشور، در گذشته مخالفت‌ها و گاه اعتراض‌هایی برانگیخته بود.

بندر سودان مدت‌هاست که با چالش‌های زیرساختی دست‌وپنجه نرم می‌کند و در اواخر سال گذشته به‌دلیل یک محاصره سیاسی به مدت شش هفته بسته شد و تجارت کشتی‌های بزرگ بین‌المللی در آن انجام نشد.

اسامه داوود عبداللطیف گفت سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی همچنین شامل توسعه یک پروژه کشاورزی ۱,۶ میلیارد دلاری توسط «شرکت بنادر ابوظبی» و بخش کشاورزی شرکت «دال» در شهر ابوحمد در شمال سودان است.

او گفت یونجه، گندم، پنبه، کنجد و سایر محصولات در ۴۰۰ هزار هکتار زمین استیجاری کشت و فرآوری خواهد شد. همچنین بزرگراه عوارضی به طول ۵۰۰ کیلومتر و با هزینه ۴۵۰ میلیون دلار این پروژه کشاورزی را به بندر متصل می‌کند. این جاده با کمک صندوق توسعه ابوظبی ساخته خواهد شد.

عبداللطیف افزود بر اساس این توافق، همچنین ۳۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی سودان به‌عنوان سپرده پرداخت خواهد شد.

به‌گفته عبداللطیف این توافق پیش از این در ژوئیه ۲۰۲۱ و در زمان دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان به‌دست آمد.

دو منبع از کابینه سابق دولت سودان که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند نسخه متفاوتی از این قرارداد در سال گذشته بررسی شده بود اما به دلیل وجود ملاحظاتی به تصویب نهایی نرسید.

دو مقام بلندپایه فعلی سودانی به رویترز گفتند خطوط کلی توافق جدید بین ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر کنونی سودان و شیخ محمد بن زاید، رئیس‌ امارات متحده عربی در سفر اخیر البرهان به این کشور خلیج فارس مورد موافقت قرار گرفته است.

عبداللطیف افزود:

«امارات متحده عربی سودانی باثبات می‌خواهد تا بتواند این سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر و بیشتر انجام دهد، اما ما منتظر نمی‌مانیم که همه چیز عالی شود.»

پس از برکناری عمر البشیر، رهبر سابق سودان توسط ارتش در سال ۲۰۱۹ در پی اعتراضات مردمی، امارات و عربستان سعودی متعهد شدند مجموعاً ۳ میلیارد دلار به سودان کمک بلاعوض و غیرنقدی کنند که به‌گفته رهبران نظامی و غیرنظامی سودان به‌طور کامل پرداخت نشده است.

پس از کودتای ماه اکتبر ارتش، سودان همچنان با اعتراضات مردمی علیه حکومت نظامیان مواجه است.