براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خردادماه امسال برای خانوارهای کشور به ۵۲,۵ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت‌ماه افزایش ۱۳,۲ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه میزان تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

بدین ترتیب ارقام رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۵۲,۵ درصد بیشتر از خرداد سال گذشته برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

تورم ماهانه در خرداد امسال نیز به ۱۲,۲ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت، ۸,۷ درصد افزایش پیدا کرده است که بر اساس آمارهای موجود، تورم ماهانه در خردادماه امسال بالاترین تورم ماهانه پس از انقلاب به حساب می‌آید.

بر اساس‌ مجموع داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی ایران تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه امسال بالاترین تورم تجربه‌شده از تیرماه سال ۱۳۷۴ است. در آن تاریخ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۵۲,۸ درصد بود.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه برای خانوارهای شهری ۵۱,۴ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱۲,۲ واحد درصد افزایش داشت. برای خانوارهای روستایی این رقم ۵۸,۲ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱۸,۱ واحد درصد افزایش داشت.

تورم ماهانه (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل) در خرداد امسال به ۱۲,۲ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت، ۸,۷ درصد جهش پیدا کرد.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه اعلام شده، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در خردادماه سال جاری برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸,۳ درصد برای دهک دهم تا ۴۲,۷ درصد برای دهک اول است.

در ایران آمار رسمی تورم و گرانی همواره کمتر از واقعیت‌های موجود است و بانک مرکزی و مرکز آمار همواره آمار متفاوتی در این زمینه ارائه کرده‌اند. در سال‌های اخیر بانک مرکزی ایران از انتشار نرخ تورم خودداری کرده است.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، ۳۰ خرداد در مورد دلایل عدم اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی گفت:

«این تصمیم طی سال‌های گذشته و در دولت قبل گرفته شده و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم به عموم اعلام می‌شود.»

همزمان با انتشار اطلاعات مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم، اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی چهارشنبه یکم تیر از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف میوه در هفته‌ای که گذشت خبر داد و گفت:

«افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شده است میزان خرید میوه نیز کاهشی شود. همچنین بسیاری از مردم سرگردان هستند و نمی‌دانند پول خود را برای خرید کدام محصولات اساسی تخصیص بدهند.»

او پیش‌بینی کرد که خرید میوه در ماه‌های آینده در ایران دانه‌ای انجام شود.

مهدی میرزا امین عضو هیأت رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی نیز جمعه ۲۷ خرداد از کاهش ۲۰ درصدی تقاضای گوشت گاوی خبر داد و افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در این‌باره گفت:

«قیمت غلات به عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفت و بالاتر از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه بود (…) و وزارت کشاورزی در حالی با اصلاح نظام یارانه‌ای همراه شد که شرکت پشتیبانی امور دام توان تنظیم بازار نهاده را نداشت و هم اکنون قیمت جو و ذرت در بازار آزاد بالاتر از نرخ دولتی عرضه می‌شود.»

صدر دادرس با بیان این‌که «قیمت گوشت هفتگی در حال افزایش است»، افزود:

«به‌نظر می‌رسد دولت تلاشی برای کنترل گوشت انجام نمی‌دهد و بیشترین فشار را متوجه دام‌داران می‌کنند.»

نرخ تورم بالا در چندین سال متوالی برای اقتصاد ایران هشداردهنده است. این در حالی است که طبق قانون بودجه سال جاری مصوب مجلس، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی حذف و موجب افزایش شدید قیمت‌های کالاهای اساسی شامل خوراک دام و غلات، گندم، ذرت، و دارو شد و افزایش شدید قیمت این کالاها باعث کمبود و احتکار این کالاها و کالاهای تولیدی صنایع پایین دستی نظیر ماکارونی و روغن شد.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که شاخص قیمت مصرف‌کننده در طول یک دهه گذشته ۷۳۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که اقتصاد ایران در همین دوران تنها ۷,۲ درصد رشد کرده است. بانک مرکزی ایران این رقم رشد اقتصادی را حتی کمتر و ۵,۷ درصد اعلام کرده است.