بالاخره بعد از چند روز گمانه‌زنی در مورد برکناری و حتی ترور ناموفق حسین طائب، سپاه به صورت رسمی در روز ۲ تیرماه اعلام کرد که او از ریاست سازمان اطلاعات سپاه برکنار شده است.

خبر برکناری حسین طائب را رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد. در خبری که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد از قول رمضان شریف آمده است که «با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت «رئیس سازمان اطلاعات سپاه” منصوب شد».

حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه هم سمت تشریفاتی مشاور فرمانده کل سپاه داده شده است.

از برادر میثم تا اداره سازمان اطلاعات سپاه

حسین طائب کار خود را در جمهوری اسلامی با وزارت اطلاعات آغاز کرد و در پیوند با علی خامنه‌ای و به ویژه فرزند مشهورش مجتبی، مدارج ترقی را پیمود.

او با نام مستعار میثم در دهه ۷۰ معاون علی فلاحیان در وزارت اطلاعات بود. ضدجاسوسی و اطلاعات خارجی تخصص او در وزارت اطلاعات بود. گفته می‌شود پرونده‌سازی برای مهدی هاشمی و ارتباطات او در پرونده قرارداد گازی ایران با شیخ‌نشین شارجه که به رسوایی کرسنت مشهور است گوشه‌ای از پروژه حذف هاشمی از قدرت بود که بخش مهمی از آن را حسین طائب انجام داد.

براساس روایت محمد سرافراز، رئیس اسبق صداوسیما، حسین طائب به همراه گروهی از سرداران و چهره‌های سیاسی پس از انتخابات سال ۱۳۷۶ گروهی مشورتی و عملیاتی را در دفتر رهبر جمهوری اسلامی شکل دادند که کارشان مقابله با جریان اصلاحات و تقویت جایگاه علی خامنه‌ای بود. به نیابت از رهبر جمهوری اسلامی، مجتبی خامنه‌ای، فرزندش در این جلسات هماهنگی هفتگی شرکت داشته است. جلساتی که سرافراز می‌گوید تا سال‌ها بعد یعنی زمانی که او به ریاست سازمان صدا و سیما هم رسیده بود ادامه داشت.

نقش طائب در انتخابات جنجالی ۱۳۸۴ و برکشیدن محمود احمدی‌نژاد در روزهای آخر انتخابات، پروژه دیگری است که گفته می‌شود حسین طائب به نیابت از مجتبی خامنه‌ای آن را اجرا کرده است.

او قرار بود در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت اطلاعات برسد ولی نتوانست نظر رئیس‌جمهوری وقت را جلب کند. ریاست سازمان بسیج مستضعفان و نقش‌آفرینی در سرکوب اعتراضات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، بخش دیگری از کارنامه اجرایی او است. او در همان سال ۱۳۸۸ به فرماندهی معاونت اطلاعات سپاه پاسداران رسید و با تشکیل سازمان اطلاعات سپاه، به ریاست آن منصوب شد.

او از سال ۱۳۸۸ تا ۲ تیر ۱۴۰۱ در این سمت باقی ماند و در متن مهم‌ترین جنجال‌های سیاسی جمهوری اسلامی قرار داشت.

توسعه فعالیت سازمان اطلاعات سپاه به ماموریت‌های ضد جاسوسی و رهبری عملیات برخورد با نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی بخشی از عملکرد او است. دستگیری و اعتراف‌گیری از دری اصفهانی، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، حسین فریدون، برادر حسن روحانی و برادرزاده عباس عراقچی به اتهام فساد در بانک مرکزی در همین رابطه انجام شد.

او در پرونده مشهور به فساد سرداران یا همان هلدینگ یاس هم از حامیان باقر قالیباف* جمال‌الدین آبرومند، عیسی شریفی، محمود سیف و دیگر متهمان این پرونده بود.

در ماه‌های گذشته یک فایل صوتی از محمدعلی عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه و سردار ذوالقدرنیا منتشر شد که ابعادی از این پرونده و نقش حسین طائب در حمایت از چهره‌های فاسد سپاه در بنیاد تعاون سپاه و هلدینگ یاس هم در آن بیان شده بود.

در سه سال گذشته و پس از افشای نقش او در این پرونده‌ها، بارها در مورد برکناری‌اش از ریاست‌ سازمان اطلاعات سپاه گمانه زنی شده بود ولی به نظر می‌رسد ضربه آخر را گسترش عملیات ترور و خرابکاری اسرائیل در خاک ایران زد.

در دو ماه گذشته تعدادی از نیروهای سپاه قدس و دانشمندان فعال در برنامه نظامی، هسته‌ای و فضایی جمهوری اسلامی ترور و یا مسموم شدند. در دو سال گذشته هم به بخش‌های مختلف برنامه هسته‌ای و نظامی  ایران در نطنز، پارچین، اراک و کرمانشاه ضربه وارد شده است. محسن فخری‌زاده، پدر برنامه هسته‌ای ایران هم با اجرای عملیاتی دقیق در چندکیلومتری تهران ترور شد. همه این رویدادها نشان داد که سرویس اطلاعات خارجی اسراسیل دستی گشاده در خاک ایران پیدا کرده است.

گرچه هنوز به صورت رسمی دلیل برکناری طائب روش نیست ولی همزمانی این رویداد با افزایش ضربات اسرائیل در خاک ایران، احتمال ارتباط این دو موضوع را برجسته کرده است.

سردار خاکستری آمد

 محمد کاظمی، رئیس کنونی سازمان اطلاعات سپاه، پیش از این برای سال‌ها فرمانده حفاظت اطلاعات این نهاد بوده است. در حقیقت او فرمانده نهادی بود که کارش رصد و پایش سرداران ارشد سپاه و حتی خود فرمانده سپاه و گزارش‌دهی مستقیم به رهبر جمهوری اسلامی است.

اتفاقاً در همان فایل صوتی که محمدعلی جعفری و ذوالقدرنیا در مورد هلدینگ یاس صحبت می‌کنند، از محمد کاظمی هم نام برده می‌شود، آن هم در ارتباط با عملکرد حسین طائب. در بخشی از آن فایل صوتی، این دو سردار سپاه پس از آنکه درباره طرفداری حسین طائب از سرداران فاسد سخن می‌گویند ارجاع پرونده فساد به «کاظم» را مطرح می‌کنند. کاظم همان محمد کاظمی، فرمانده وقت حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران است.

در مورد محمد کاظمی اطلاعات کمی وجود دارد و به همین دلیل او را «سردار خاکستری» سپاه می‌نامند. گفته می‌شود او در ضدجاسوسی و عملیات خارجی سپاه تخصص دارد و البته امین علی خامنه‌ای است.