به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، روز گذشته چهارشنبه یکم تیر ماه سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که تازگی با عمل سزارین وضع حمل کرده است، پس از دو روز از انجام عمل سزارین و تولد فرزندش، بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگرداننده شد.

بنابراین گزارش ماموران زندان به دستور مسئولان زندان مرکزی ارومیه در بیمارستان اقدام به بستن دست و پای سعدا خدیرزاده به تخت کرده بودند که اعتراض کادر درمانی بیمارستان را در پی داشته است. ماموران پس از اعتراض گسترده کادر درمانی مجبور شدند که دست‌بند و پابند این شهروند بازداشت شده را باز کنند.

این شهروند کُرد که از ۸ ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد به دلیل مخالفت اداره اطلاعات و مسئولین زندان در محیط غیربهداشتی بند زنان زندان مرکزی ارومیه و محروم از مراقبت‌های تخصصی پزشکی نگهداری می‌شود.

سعدا خدیرزاده اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض به ادامه وضعیت بلاتکلیف خود در زندان ارمیه به مدت ۱۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود. او به دلیل قول مساعد مسئولان زندان مبنی بر آزادی موقت با قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داده، اما تاکنون به دلایل نامعلوم دادگاه مهاباد از آزادی موقت او خودداری کرده است.

سعدا خدیرزاده در زمان بارداری از بیماری‌های کلیوی، قلبی و دیسک کمر هم رنج می‌برد و در این مدت از مراقبت‌های پزشکی تخصصی و لازم محروم شده است.

سعدا خدیرزاده در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در شهر پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یک بازداشتگاه امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی پس از ۱۲ روز بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل و هم‌اکنون در بند زنان این زندان به‌سر می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سعدا خدیرزاده از زمان بازداشت هرگز اجازه دسترسی به وکیل نداشته است. بازداشت او مغایر معیارهای دادرسی منصفانه است و از نظر قوانین بین‌المللی خودسرانه محسوب می‌شود، زیرا او بدون اطلاع از دلایل بازداشت برای مدت طولانی تحت بازداشت موقت قرار گرفته و از دسترسی به وکیل محروم شده است.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در بند زنان زندان مرکزی ارومیه ۴ اتاق مجزا با ۳۶ تخت وجود دارد که هم‌اکنون در هر اتاق دست‌کم ۴۰ زندانی نگهداری می‌شوند. با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید، زندانیان زن حدود ۲۲ ساعت از روز در این اتاق‌ها که دارای مساحت کوچک با تراکم بالای جمعیت و فاقد دستگاه تهویه هوا هستند، نگهداری می‌شوند.