روزبه مشکین‌خط، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که به مرخصی اعزام شده بود و به او قول مساعد برای مرخصی متصل با آزادی مشروط داده بودند، پنج‌شنبه دوم تیر مجدداً جهت ادامه تحمل حبس به زندان بازگردانده شد.

روزبه مشکین‌خط در این فایل صوتی که به دست زمانه رسیده می‌گوید بعد از چهار زندان به او گفته‌اند درخواست آزادی مشروط بدهد، اما با وجود درخواست آزادی مشروط که به تأیید دادستانی، وزارت اطلاعات، زندان و دادیار ناظر رسیده است، شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب با تأیید آن مخالفت می‌کند.

روزبه مشکین‌خط می‌گوید دومین بار هم درخواست آزادی مشروط داد اما باز مورد تأیید قرار نگرفت و این بار به او وعده دادند مرخصی‌اش را تمدید می‌کنند تا طولانی‌تر شود و در حین مرخصی بار دیگر درخواست آزادی مشروط سوم را بدهد، اما در حالی که تنها ۲۱ روز از مرخصی‌اش گذشته بود، با او تماس گرفته‌ و گفته‌اند باید به زندان برگردد.

روزبه مشکین‌خط در این فایل صوتی به وعده و وعیده‌های بی‌پایه مسئولان قضایی و امنیتی اعتراض می‌کند و می‌گوید:

«اگر دلیل این کار نابود کردن ما است، ما نابود شده‎‌ایم، خانواده‌ ما هم نابود شده‌ و در این چهار سال از هم پاشیده است و چیزی برای بودن نداریم و همه چیز ما در نبودن محض قرار گرفته است.»

روزبه مشکین‌خط، سردبیر وب‌سایت توقیف‌شده «انتخاب خبر» و دبیرکل حزب «ایران سرافراز» است که چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ و پس از مسدودشدن وب‌سایت «انتخاب خبر» بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.

آقای مشکین‌خط در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه به اتهام تشکیل گروه به ۱۱ سال زندان، به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی هر کدام به ۶ سال زندان، به اتهام نشر اکاذیب به ۳ سال زندان و به اتهام تشویش اذهان عمومی به ۲ سال زندان محکوم شده بود. این حکم بدون تغییر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس قانون تجمیع مجازات کیفری جمهوری اسلامی، بیشترین میزان مجازات قابل اجرای روزبه مشکین‌خط ۱۱ سال حبس خواهد بود که پس از درخواست تقلیل حکم یک سال از آن کاسته شد.

نگار مشکین‌خط، دختر روزبه مشکین‌خط پیش‌تر در یک فایل صوتی که به دست زمانه رسیده بود، اعلام کرد پس از دو سال پیگیری مداوم برای به نتیجه رساندن درخواست تقلیل حکم پدرش، فقط یک سال از مجموع مجازات ۱۱ سال را کم کردند.

روزبه مشکین‌خط قبل از دستگیری عمل جراجی پولیپ روده انجام داده بود و مشکل حاد کلیوی و همچنین آلرژی با زمینه عفونت دارد.