اسکندر (سوران) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران پس از ۵۰ روز در زندان با خانواده‌اش ملاقات کرده است.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های معلمان این ملاقات روز پنجشنبه ۲۶ خرداد انجام شده است. این تشکل محل دیدار لطفی که از ۱۱ اردیبهشت ماه در بند ماموران امنیتی است و از زندان مریوان به مکان دیگری منتقل شده است را اعلام نکرد.

بنا بر این گزارش در این ملاقات در «کابینی» که ماموران زندان اسکندر لطفی و خانواده‌اش را «وادار به مکالمه به زبان فارسی، از طریق گوشی و از دو سوی شیشه کرده بودند»، این معلم زندانی به خانواده‌اش گفته «در این مدت با وجود بازجویی‌های زیادی که داشته اما همچنان برای تمدید مجدد تفهیم اتهام نشده است».

لطفی، شعبان محمدی و مسعود فرهیخته سه عضو انجمن صنفی معلمان کردستان هستند که از یازدهم اردیبهشت ماه به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به تجمع در روز جهانی کارگر در مریوان بازداشت شدند.

ماموران امنیتی یک روز پیش از آن، دهم اردیبهشت ماه، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، رسول بداقی و علی‌اکبر باغانی را هم در تهران دستگیر کردند. باغانی در خرداد ماه به قید وثیقه آزاد شد اما سه تَن دیگر همچنان در زندان نگهداری می‌شوند و همانند اعضای انجمن صنفی معلمان مریوان با فشار ماموران امنیتی برای «اعتراف ساختگی» روبرو هستند.

ماموران امنیتی محمد حبیبی را ممنوع‌الملاقات کرده و به خانواده جعفر ابراهیمی هم اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت جسمانی او نمی‌دهند. ماموران زندان دو را به همراه رسول بداقی یک روز پیش از تجمع ۲۶ خرداد معلمان به زندان انفرادی منتقل کردند.

وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و بازوهای رسانه‌ای انها از جمله صدا و سیما، خبرگزاری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان و روزنامه رسمی دولت (ایران)، در یک سناریوی ساختگی معلمان بازداشت شده را به دلیل دیدار برخی از انها با سیسل کولر و ژاک پاریس، دو عضو اتحادیه آموزش و تحصیلی فرانسه که به ایران سفر کرده بودند، به ارتباط با نیروی خارجی متهم کرده‌اند.

تشکل‌های صنفی معلمان پیش از این ادعای وزارت اطلاعات و رسانه‌های حکومتی را «سناریوی نخ‌نما شده‌ای که مرغ پخته را به خنده وا می‌دارد»، توصیف کرده بودند.

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، اسکندر لطفی نیز در دیدار با خانواده‌اش گفته که دیدار او با دو شهروند فرانسوی «یک دیدار دوستانه بوده و نه هیچ چیز دیگری».

لطفی که خانواده‌اش وضعیت او را «مانند همیشه محکم و دارای روحیه خوب» گزارش کردند، تاکید کرده است «با این سناریوسازی‌ها نمی‌توانند او را از مسیر باور و عمل به فعالیت صنفی معلمان منحرف کنند. چرا که تمام فعالیت‌های او صرفا صنفی و در راستای مقابله با خصوص‌سازی آموزش و حق بدیهی آموزش رایگان، عدالت اجتماعی برای دانش‌آموزان و حفظ کرامت و حقوق معلم در جامعە بودە است.»

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران به نهادهای امنیتی و قضایی هشدار داده است: «اگر ‎روال بازجویی به سمت اعترافات ساختگی و غیر قابل قبول پیش برود حاضر است از جانش هم مایە بگذارد» و «وزارت اطلاعات را در خصوص سناریو ساختگی رسوا خواهد کرد».

لطفی ۹ خرداد در آخرین تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته بود که در اعتراض به بازداشت غیرقانونی و فشار بازجوها برای اخذ اعتراف اجباری اعتصاب غذا خواهد کرد. صالح نیکبخت، وکیل مدافع او نیز در ۲۰ خرداد از مکان نگهداری موکلش اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که جان او در خطر است.

تداوم اعتصاب غذای رضا شهابی

علاوه بر اسکندر لطفی، محمدعلی زحمتکش از معلمان بازداشت شده و رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم در اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران اتوبوسرانی روز شنبه چهارم تیر به نقل از خانواده رضا شهابی و حسن سعیدی، دیگر عضو بازداشت شده این سندیکا، گزارش کرده بود که مسئول دادسرا به آنها گفته «تحقیقات پرونده به پایان نرسیده و همچنان در حال رسیدگی است و تا تحقیقات بازپرسی به پایان نرسد این دو کارگر زندانی نه می‌توانند ملاقات داشته باشند و نه حق استفاده از تلفن را خواهند داشت».

https://www.radiozamaneh.com/719465

ماموران زندان به دستور ماموران امنیتی در روز دوم تیر مانع ملاقات خانواده شهابی با او در زندان شده بودند.

شهابی از ۱۴ روز قبل با بیان اینکه «عمودی به زندان آمده‌ام، افقی بیرون می‌روم»، در اعتراض به تمدید قرار بازداشت موقت خود، دست به اعتصاب غذا زد. او نیز همانند معلمان بازداشت شده به «ارتباط با نیروی خارجی» متهم شده است.

حسن سعیدی هم بر اساس اعلام کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری در اعتراض به «بازجویی‌های مکرر و طولانی»، اعلام کرده است «از این پس در هیچ‌یک از بازجویی‌ها حاضر نخواهد شد و به هیچ سئوالی در این رابطه پاسخ نخواهد داد.»

آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، پژوهشگر و مترجم مدافع حقوق کارگران هم به اتهام مشابه از ۱۹ اردیبهشت در زندان نگهداری می‌شوند.

فشار بازجویان بر ریحانه انصاری‌نژاد

در یک خبر دیگر در پیوند با سرکوب فعالان کارگری در ایران، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری از فشار بازجویان بر ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری که ۲۲ اردیبهشت ماه بازداشت شد، پرده برداشته و نوشته است او «نه تنها علی‌رغم تودیع وثیقه تعیین شده همچنان در زندان به‌سر می برد، بلکه تحت فشار بازجویان و بازجویی‌های سنگین وطولانی قرار داشته و شرایط سختی را سپری می‌کند.»

این کمیته هدف بازجویان از «افزایش فشار» بر ریحانه انصاری‌نژاد را «پرونده‌سازی علیه او جهت تن در دادن به سناریوی ساختگی و بی‌پایه و اساس» دانسته و نسبت به سلامت او در دوره بازجویی و بازداشت هشدار داده است.