مادر آنیشا اسداللهی در پیامی ویدئویی خواهان آزادی بی‌قید و شرط آنیشا و همسرش کیوان مهتدی شد و از همه خواست هم‌صدا با او این خواسته را مطرح کنند.

آنیشا اسداللهی، مترجم و مدافع حقوق کارگران ۱۹ اردیبهشت همراه با همسرش، کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم، عضو کانون نویسندگان ایران و مدافع حقوق کارگران، در خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند. مادر آنیشا او را در پیام ویدئویی منتشرشده چنین معرفی کرد: «دخترم فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه خواجه نصیر طوسی است و شغلش معلمی و ترجمه است.»

آنیشا بیش از یک ماه در انفرادی بود. کیوان هم روزهای متعددی را در سلول انفرادی گذراند. اکنون اما به گفته خانواده این دو زندانی سیاسی، ملاقات با آنها از ۹ روز پیش ممنوع شده است.

این بازداشت‌ها بخشی از یک موج سرکوب گسترده بود که شمار قابل توجهی از معلمان، فعالان و نویسندگان را به پشت میله‌ها فرستاد. رضا شهابی، فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران، ۲۲ اردیبهشت بازداشت شد. او پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. دو سندیکالیست فرانسوی هم دستگیر شدند. رسانه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از آن دست به پخش برنامه‌ها و گزارش‌هایی زدند که حاکی از «پرونده‌سازی امنیتی» برای حق‌خواهان زندانی بود.

مادر آنیشا اسداللهی در پیام ویدئویی خود دلیل مطرح‌شده از سوی حکومت برای بازداشت فرزند خود را به پرسش کشید:

«چرا [آنیشا و کیوان بازداشت شدند]؟ برای کار ترجمه؟ برای ترجمه صحبت‌های دو فرانسوی که با مجوز جمهوری اسلامی وارد کشور شدند و فعالیت‌شان در حوزه‌های کارگری بوده؟ مگر ایران عضو سازمان جهانی کار نیست و به این عضویت مباهات نمی‌کند؟»

اعضای سازمان جهانی کار باید حق تشکل‌یابی کارگران و نیز حق ارتباط بین‌المللی بین تشکل‌های کارگری کشورهای مختلف را به رسمیت بشناسند.

مادر آنیشا در پایان از کسانی که «احساس مسئولیت می‌کنند و رسانه‌ای در اختیار دارند» خواست که با او در مطالبه آزادی فوری و بی‌قید و شرط فرزندش و همسر او هم‌صدا شوند و پیام ویدئویی‌اش را چنین پایان داد:

«گناه فرزندان ما فقط نوع‌دوستی و وطن‌پرستی است. از همه می‌خواهم صدای من باشند.»