یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تأیید کرد که دور تازه مذاکرات غیر مستقیم ایران و ایالات متحده آمریکا ۲۸ و ۲۹ ژوئن/۷ و ۸ تیر در دوحه آغاز می‌شود. علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران برای مذاکرات روز سه‌شنبه در دوحه خواهد بود.

مذاکرات احیای برجام در وین از مارس/ فروردین تاکنون به بن‌بست خورده است. امتناع آمریکا از بیرون گذاشتن سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین تضمین توافق از مهم‌ترین دلایل بن‌بست در مذاکرات است. رابطه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بعد از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران بحرانی است. ایران برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس در تأسیسات هسته‌ای خود را خاموش کرده و در در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش است.   

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه هفته گذشته به تهران سفر کرد.  بورل بعد از بازگشت از تهران، شنبه ۵ تیر در یک نشست خبری از آغاز دور تازه مذاکرات در یک کشور خلیج فارس خبر داد. به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اگر مذاکرات دوحه موفق باشد، طرف‌ها به وین برمی‌گردند و آنجا توافق برجام نهایی می‌شود.

بورل همچنین یادآوری کرده بود:

«اگر فضا به همین منوال ادامه پیدا کند و دوربین‌های آژانس همچنان برای یک هفته یا دو هفته دیگر خاموش باشد، بازی تمام می‌شود.»

انتظارات پایین آمریکا از مذاکرات دوحه

یک مقام آمریکایی به نشریه پولیتیکو گفت مذاکرات دوحه همچنان به درخواست ایران به طور غیرمستقیم برگزار می‌شود.   

این مقام آمریکایی که نام او افشا نشده افزود: «انتظارات بسیار پایین است.»

دو مقام ارشد غربی گفتند که مذاکرات در قطر به احتمال زیاد بیش از دو یا سه روز طول نخواهد کشید.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که رئیس جمهوری آمریکا را در سفر به اروپا برای شرکت در نشست سران گروه هفت و نیز ناتو همراهی می‌کند درباره مذاکرات احیای برجام گفت:

«یک توافق روی میز است؛ بستگی به ایران دارد که بخواهد آن را بپذیرد یا نه.»

 سالیوان در ادامه در جمع خبرنگاران گفت:

«در ارتباط با ایران، مدت زمانی طولانی است که دیدگاه ایالات متحده مشخص بوده و آن هم این است که از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل شود و فکر می‌کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه آن است. فکر می‌کنیم بازگشت متقابل به برجام، در راستای منافع ایالات متحده و شرکایمان است.»

 بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل نیز در واکنش به از سرگیری گفت‌وگوها، این بار در دوحه گفت:

«با ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، ما به همکاری با ایالات متحده و دیگر کشورها ادامه می‌دهیم تا موضع‌مان را روشن کنیم و بر تدوین توافق، در صورتی‌که وجود داشته باشد، تاثیرگذار باشیم.»

بنی گانتس افزود:

 «شایسته است روشن کنیم که اسرائیل به خودی خود با یک توافق هسته‌ای مخالف نیست [بلکه] با یک توافق بد مخالف است.»

دوشنبه در حاشیه نشست هفت کشور صنعتی جهان نیز احیای توافق هسته‌ای با توجه نیاز جهان به نفت به بحث گذاشته شد. امانوئل مکرون در حاشیه اجلاس رهبران گروه هفت به جو بایدن گفت که در تماس تلفنی با محمد بن زاید رییس امارات، بن زاید به مکرون گفته که امارات اکنون حداکثر عرضه نفت را دارد و عربستان سعودی نیز می‌تواند فقط ۱۵۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار و گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که «دغدغه اصلی ایران انتفاع اقتصادی همه‌جانبه و پایدار از برجام است.»

یکی از چالش‌ها در این راه انتقال پول نفت به ایران است.