به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان اسرائیل (کنست) پنج‌شنبه ۹ تیر / ۳۰ ژوئن به انحلال پارلمان رأی دادند. بدین ترتیب پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور در سه سال و نیم گذشته، ۱۰ آبان / اول نوامبر آینده برگزار خواهد شد.

نمایندگان کنست پس از بحث‌هایی که عصر چهارشنبه انجام دادند با تشکیل جلسه در صبح روز پنج‌شنبه انحلال پارلمان را تصویب کردند. ۹۲ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده به انحلال پارلمان رأی دادند، رأیی که همچنین به یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اجازه می‌دهد تا از روز جمعه به‌عنوان نخست‌وزیر، جانشین نفتالی بنت شود.

نمایندگان حزب کار پس از آن‌که لایحه‌ ایجاد سامانه مترو در مرکز تل آویو تصویب نشد، به انحلال کنست رأی ندادند.

مراف میکائیل، رهبر حزب کار در توییتر نوشت:

«فراکسیون حزب کار به فعالیت خود برای اصلاح دولت اسرائیل و برای تشکیل دولتی حتی بهتر ادامه خواهد داد.»

پس از آن‌که تلاش مخالفان برای برگزاری انتخابات در ۲۵ اکتبر با ۴۷ رأی در برابر ۵۷ رأی شکست خورد، اکنون اسرائیلی‌ها در ۱۰ آبان / اول نوامبر به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر مستعفی و یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید دوره انتقالی، عصر امروز پنج‌شنبه مراسم تودیع و معارفه کوچکی در دفتر نخست‌وزیری برگزار خواهند کرد.

یائیر لاپید رسماً از نخستین ساعت روز جمعه ۱۰ تیر / یکم ژوئیه به‌عنوان نخست‌وزیر جدید اسرائیل آغاز به‌کار خواهد کرد.

نفتالی بنت روز گذشته اعلام کرد که در انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد.

بنت با تأیید واگذاری رهبری حزب خود «یامینا» به آیلت شاکد، وزیر کشور فعلی، گفت:

«من قصدی برای نامزدی در انتخابات بعدی ندارم، اما سرباز وفادار این کشور که تمام عمرم به‌عنوان سرباز، افسر، وزیر و نخست‌وزیر به آن خدمت کرده‌ام، خواهم ماند.»

در ژوئن ۲۰۲۱، بنت و لاپید با تشکیل ائتلافی متشکل از هشت حزب (راست، چپ، میانه)، از جمله برای اولین بار با همکاری حزب عربی «الموحده»، صفحه‌ تازه‌ای در تاریخ اسرائیل گشودند و بنیامین نتانیاهو را که ۱۲ سال در قدرت مانده بود، شکست دادند.

یک سال بعد این ائتلاف به‌دلیل آن‌که عیدیت سیلمن، از اعضای حزب «یامینا» در پی اختلاف نظر با وزیر بهداشت بر سر مراسم دینی، از ائتلاف حاکم کنار کشید، اکثریت خود را در کنست از دست داد تا جایی که دولت نتوانست قانونی را تصویب کند که حقوق بیش از ۴۷۵ هزار اسرائیلی ساکن مناطق اشغالی کرانه باختری را همچون سایر اسرائیلی‌ها تضمین می‌کرد.

نفتالی بنت که خود از مدافعان سرسخت شهرک‌سازی‌هایی است که مغایر با قوانین بین‌المللی است، ترجیح داد دولت خود را قربانی کند و قصد خود را برای انحلال پارلمان برای برگزاری انتخابات جدید اعلام کرد.

کارزار انتخابات آتی بیش از هر چیز تحت تأثیر دورنمای بازگشت احتمالی نتانیاهو خواهد بود. نتانیاهو امیدوار است که به‌رغم محاکمه‌اش به اتهام فساد ـ اتهامی که او آن را انکار می‌کند ـ برای ششمین دوره پیروز شود. حزب راست‌گرای لیکود او در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، اما با وجود حمایت احزاب مذهبی و ناسیونالیست، همچنان از اکثریت حکومتی برخوردار نیست.