دیوان عالی ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیر در حکمی توانایی نهاد فدرال «آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا» را برای وضع مقررات درباره میزان انتشار گازهای کربنی از نیروگاه‌های برق محدود کرد.

شش قاضی محافظه‌کار دیوان عالی به این مسأله رأی دادند و سه قاضی لیبرال در برابر آن مخالفت کردند. قاضی‌های لیبرال در مخالفت نوشتند که اکثریت راست‌گرای دیوان عالی آمریکا توانایی آژانس حفاظت محیط زیست این کشور «برای پاسخ دادن به فوری‌ترین چالش زیست‌محیطی عصر ما» را از بین بردند.

ایالت ویرجینیای غربی شکایتی را به دیوان عالی آمریکا ارائه داده بود و خواسته بود که حوزه اختیارهای آژانس حفاظت محیط زیست این کشور برای وضع مقررات و تنظیم میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را محدود کند. ایالت‌های تگزاس و کنتاکی که همچون ویرجینیای غربی به دست جمهوری‌خواهان اداره می‌شوند، حامی این شکایت بودند.

اما این شکایت بحث‌برانگیز بود و علیه «برنامه‌ی نیروگاه پاک» دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما که هرگز به اجرا درنیامد. دولت اوباما با توجه به قانون هوای پاک این کشور می‌خواست تمام ایالت‌ها میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در بخش الکتریسیته کاهش دهند اما موجی از شکایت‌ از سوی ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان باعث شد دیوان عالی اجرای برنامه نیروگاه پاک را معلق کند.

https://www.radiozamaneh.com/451459/

پس از بر سر کار آمدن دونالد ترامپ، برنامه جدیدی آغاز شد که تقریباً معادل عدم وجود هر مقرراتی بود. «قانون انرژی پاکیزه ارزان» ترامپ دور جدید مقررات‌زدایی به نفع صنایع سوخت فسیلی تعبیر شد. بنا به ارزیابی‌ها، طرح ترامپ تا سال ۲۰۳۰ سالانه موجب ۴۷۰ تا ۱۴۰۰ مرگ زودرس می‌شد.

دادگاهی فدرال در آخرین روز ریاست‌جمهوری ترامپ، این برنامه جدید را باطل اعلام کرد و گفت که بر اساس «سوء فهم از قانون» بوده است و راه را برای مقررات جدید دولت بایدن گشود. دولت بایدن هنوز برنامه جدیدی ارائه نداده است.

با وجود اینکه مبنای اصلی شکایت یعنی «برنامه نیروگاه پاک» هرگز اجرایی نشد، دیوان عالی از ایالت ویرجینیای غربی که میزان زیادی معدن‌ زغال‌سنگ دارد، حمایت کرد. به گفته دیوان عالی آمریکا، «بوروکرات‌های انتصابی» در آژانس حفاظت محیط زیست نباید بتوانند اقتصاد ایالتی مثل ویرجینیای غربی را با محدود کردن آلودگی تغییر شکل دهند و کنگره ایالات متحده برای مواردی از این دست باید دست به قانونگذاری بزند.

زغال‌سنگ یکی از آلاینده‌ترین سوخت‌های فسیلی است و جامعه جهانی برای مقابله با بروز بدترین پیامدهای تغییرات اقلیمی، موافقت کرده که به تدریج این سوخت را از چرخه خارج کند. نیروگاه‌های برق که با زغال‌سنگ کار می‌کنند، یکی از آلاینده‌ترین نیروگاه‌ها هستند.

این حکم ضربه‌ای جدی به برنامه‌های دولت آمریکا برای مقابله با بحران اقلیمی است و می‌تواند پیامدهای وخیمی برای دیگر حوزه‌ها نیز داشته باشد. حکم دیوان عالی باعث خواهد شد که توانایی دولت آمریکا برای تعیین استاندارد و وضع مقررات در حیطه‌های دیگر همچون آب‌و‌هوای پاکیزه، حفاظت از مصرف‌کننده، بانکداری، امنیت محل کار و سلامت عمومی دشوار شود.

در مورد گرمایش زمین، دولت بایدن سعی داشت تا به توصیه دانشمندان عمل کند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور را تا پایان ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد.

جمهوری‌خواهان در حالی با وضع مقررات اقلیمی به بهانه اقتصادی مخالفت می‌کنند که متخصصان اقلیمی دولت آمریکا در دوران ترامپ در گزارشی در آذر ۱۳۹۷ هشدار دادند که «با رشد دائم انتشار گازهای گلخانه‌ای با نرخی بی‌سابقه پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن، برخی بخش‌های اقتصاد تا صدها میلیارد دلار ضرر ببینند».

آنها نوشتند گرمایش زمین آسیب بسیار بیشتری به فقرا خواهد زد، سلامت بشر را به خطر خواهد انداخت، در دسترس‌بودن آب را محدود خواهد کرد، سواحل را تغییر خواهد داد و هزینه‌ها را در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی و انرژی و شیلات بالا خواهد برد.

به گفته دانشمندان، نباید گذاشت افزایش دما نسبت به دما پیش از انقلاب صنعتی از حد ۱,۵ درجه فراتر رود.

با وجود این‌که دانشمندان پنل تغییرات اقلیمی سازمان ملل بارها گفته‌اند که برای محدود ماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود، تحقق این هدف به دلیل سیاست‌های دولت‌ها و شرکت‌های عظیم چندملیتی هنوز بعید به نظر می‌رسد.