از چند هفته پیش در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران قرارگاهی به نام «قرارگاه ۲۱ تیر» تشکیل شده اند تا بر «عفاف و حجاب» مردان و زنان در اداره‌ها و صنف‌ها نظارت کنند. ۲۱ تیر در تقویم حکومتی جمهوری اسلامی روز «عفاف و حجاب» است.

قرارگاه ۲۱ تیر موظف شده تا «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را پیگیری کند.

در ماه‌های اخیر جمهوری اسلامی فشارها برای واداشتن زنان به پیروی از حجاب اجباری را افزایش داده است. چند هفته قبل، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اعلام کرد این ستاد پس از اجرای «طرح حجاب و عفاف» در ادارات دولتی قرار است آن‌ را در بازار و اصناف اجرا کند.

پس از سخنان صدیقی بود که قرارگاه‌های ۲۱ تیر در این گوشه و آن گوشه ایران سر برآوردند.

در مشهد، مرکز استان خراسان رضوی این قرارگاه از دوهفته پیش تشکیل شد.

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، شنبه ۱۱ تیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) درباره روند اجرای این مأموریت سرکوب گفت:

«بر اساس محلات و مرزبندی‌های شهرداری تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی را برای مشهد انجام دادیم و ۱۰۸ تیم سه نفره از ابتدا تا پایان وقت اداری، اماکنی که در محدوده جغرافیایی خودشان قرار دارد را مورد بررسی قرار می‌دهند. حدود ۲ هفته از آغاز به کار این طرح می‌گذرد و در این مدت ۷۶۰ مکان در مشهد مورد بازدید قرار گرفته که پیشرفت قابل قبولی بوده است.»

این قرارگاه در سرکوب حق آزادی پوشش نه تنها زنان بلکه مردان را نیز هدف قرار می‌دهد. بر اساس گزارش ایسنا، عفاف و حجاب در این قرارگاه چنین تعریف شده است:

«عفاف به عفاف در نگاه، عفاف در گفتار، عفاف در حرکات و سکنات، عفاف در معاشرت، عفاف در پاکدامنی و عفاف در پوشش تقسیم‌بندی می‌شود و حجاب هم برای خانم‌ها شامل ویژگی‌هایی در چادر و مقنعه، مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس است. از نگاه این قرارگاه در حجاب و پوشش آقایان هم از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار و… نباید استفاده شود.»

همچنین این قرارگاه قرار است بر پروفایل‌های شخصی افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز نظارت کند و امکان‌های کاری را به دلیل حضور زن و مرد در کنار یکدیگر از بین می‌برد. بنا به گزارش ایسنا:

«این طرح همچنین برخی ویژگی‌های مشترک هم برای زنان و مردان برشمرده است؛ عدم استفاده از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌ عنوان عکس پروفایل، خودداری از به کارگیری بانوان در پست و محل‌های سازمانی ویژه آقایان و برعکس، به کارگیری منشی و یا مسئول دفتر مرد برای مدیران مرد و زن برای مدیران زن و… از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک است. همچنین در تبصره‌ای ذکر شده که به کارگیری منشی زن بدحجاب تخلف مضاعف محسوب می‌شود.»