مسعود یونیسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ از افزایش دوباره شمار بیماران مبتلا به کرونا در ایران خبر داد. او گفت: «با توجه به گزارش وزارت بهداشت مبنی بر سه برابر شدن آمار مراجعان سرپایی، احتمال این‌که این افزایش‌ها را طی هفته آینده هم ببینیم، کم نیست و احتمالش نسبتاً بالاست.»

وزارت بهداشت و درمان روز شنبه ۱۱ تیر اعلام کرده بود در هفته منتهی به دهم تیر «تعداد تست‌های مثبت کرونا و موارد بستری در کشور خیز برداشته و موارد بستری و سرپایی ناشی از کووید۱۹ در همین مدت سه برابر شده است».

در رنگ‌بندی شهرها که میزان خطر ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد هم شمار شهرهای زرد رنگ افزایش و در مقابل شهرهای آبی که بیانگر وضعیت اطمینان صد درصدی است، کاهش یافته است.

یونسیان در توضیح این وضعیت هشدارد داد:

«اینکه اعداد ابتلایمان روزانه چهار رقمی شود، دور از انتظار نیست و دو رقمی شدن مرگ‌ها هم دور از انتظار نیست و متاسفانه احتمال آن وجود دارد.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در روز شنبه ۱۱ تیر ۲۵۱ بیمار جدید شناسایی شدند که از ۶۵ نفر آن‌ها به بستری و مراقبت در مراکز درمانی نیاز داشتند.

این وزارتخانه همچنین وضعیت در ۱۰۵ شهر را زرد اعلام کرده است که در مقایسه با یک هفته قبل‌تر افزایش شهرهای با خطر کم را نمایان می‌کند. حمید سوری مدرس دانشگاه در تهران اما گفته که رنگ‌بندی شهرها قابل اعتماد نیست و چون «غیرعلمی است» مسئولان درمان را «گمراه می‌کند».

او خواستار «فعال‌تر شدن بیماریابی» در مناطق پرخطر شده و گفته که «اولین کاری که باید انجام شود افزایش تست در جمعیت عمومی به ویژه در مبادی ورودی کشور و مکان‌های پرخطر است».

در ایران بنا به گفته مسئولان دولتی و پزشکان آزمایش‌های روزانه کرونا برای بررسی دقیق وضعیت ناکافی است. علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروش‌شناسی دانشگاه بهشتی تهران هم در پیوند با همین موضوع به روزنامه ایران گفت: «تعداد انجام تست‌های تشخیصی در کشور ما پایین است»

او به مردم توصیه کرده «به محض بروز علائم حتماً تست تشخیص کرونا بدهند چرا که نتایج این تست‌ها برای مطالعات اپیدمیولوژی و برنامه‌ریزی جهت کنترل بیماری مهم است.»

خیز هفتم با پاییز از راه می‌رسد؟

بنا به گفته یونسیان دو سویه جدید کرونا که «واکسن‌گریز» هستند در ایران بیشتر از سویه‌های قبلی مشاهده شده است. او گفت که دور از انتظار نیست که دو سویه BA4 و BA5 به دو سویه غالب در ایران بدل شوند و در هفته‌های آینده به ویژه با توجه به «رویدادهای خاص» شمار بیماران افزایش یابد.

بازگشت «حجاج» اعزام شده به عربستان سعودی و برگزاری مراسم مهمانی از سوی آن‌ها و همچنین بازگشایی مدرسه‌ها در ماه‌های آینده و فرا رسیدن ماه محرم که در آن هیئت‌های مذهبی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند، از جمله مواردی است که به گفته یونسیان می‌تواند موجب مشکل و در گیر شدن ایران با یک خیز تازه همه‌گیری کووید ۱۹ باشد.

ایران تا به حال شش خیز کرونا را پشت سر گذاشته است و بنا بر ادعای نهادهای دولتی بیش از ۱۴۱ هزار نفر جانشان را در شش موج همه گیری از دست دادند و بیش از هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر هم مبتلا شدند. آمار واقعی مبتلاشدگان و جان‌باختگان حداقل دو و نیم برابر آمار رسمی اعلام‌شده برآورد می‌شود.

https://www.radiozamaneh.com/702411/

تأخیر در تأمین واکسن به بهانه حمایت از واکسن تولید داخل یکی از اصلی‌ترین علت‌های افزایش شمار بیماران و جان‌باختگان در ایران است. بنا بر اعلام مسئولان دولتی به رغم اعلام خودکفایی در تولید واکسن که پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از دستاوردهای دولت تبلیغ شد، تا به حال تنها ۲۷ میلیون نفر از جمعیت کشور دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند. بیش از ۲۵ درصد جمعیت ساکن در ایران هم تا به حال حتی یک دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند.

بی‌اعتمادی به واکسن‌های ساخت داخل که خط تولید آن‌ها به صورت موقت متوقف شده از یک سو و کمبود واکسن‌های خارجی معتبر در بازار از سوی دیگر سبب کاهش اقبال عمومی برای تزریق دوزهای دوم و سوم شده است.