نیروهای آزادی و تغییر (FFC) در سودان، مهم‌ترین جریان تحول‌آفرین در این کشور که سازماندهی اعتراضات را هم به عهده دارد پیشنهاد ژنرال عبدالفتاح برهان، رهبر کودتای این کشور را که ارتش راه برای تشکیل دولت غیرنظامی را هموار کند، به عنوان یک «عقب نشینی تاکتیکی» رد کرده و از مردم خواستند به اعتراضات ادامه دهند.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش که رهبری کودتای اکتبر علیه دولت غیرنظامی را به‌عهده دارد دوشنبه ۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر  در اقدامی غافلگیرکننده در یک نطق تلویزیونی وعده داد که ارتش راه را برای یک دولت غیرنظامی باز کند، از مذاکرات جاری سیاسی خارج شود و به گروه‌های سیاسی و انقلابی اجازه تشکیل دولت انتقالی را بدهد.  

نیروهای آزادی و تغییر (FFC) سه‌شنبه ۵ ژوئیه/  ۱۴ تیر پس از روزها اعتراض، خواستار «تداوم فشار عمومی» در خیابان‌ها شدند. طاها عثمان، رهبر نیروهای آزادی و تغییر گفت:

«سخنرانی رهبر کودتا یک نیرنگ بزرگ است، حتی بدتر از کودتای ۲۵ اکتبر. بحران با استعفای سران کودتا و تشکیل دولت مدنی توسط نیروهای انقلاب پایان خواهد یافت.»

در بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرد، آمده است:

«راهکار این است که نظامیان از قدرت سیاسی کناره‌گیری کنند و به نیروهای انقلابی اجازه دهند تا برگزاری انتخابات آزاد یک دولت کاملاً غیرنظامی تشکیل دهند.»

از زمان کودتایی که البرهان را به قدرت رساند، هیئت سیاسی سازمان ملل متحد در سودان، اتحادیه آفریقا و گروهی از هشت کشور آفریقایی در تلاش‌اند راهی برای خروج از بن‌بست سیاسی سودان بیابند.  

گروه‌های طرفدار دموکراسی بارها گفته‌اند که با ارتش مذاکره نمی‌کنند و از نظامیان خواسته‌اند که فوراً قدرت را به یک دولت غیرنظامی بسپارند.

البرهان در ساعت‌های پایانی روز دوشنبه گفته بود که ارتش از مذاکرات با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و سازمان بین دولتی توسعه (IGAD) خارج می‌شود و در مقابل تلاش می‌کند در ساختار قدرت سیاسی جایی برای «نیروهای سیاسی و انقلابی و سایر جناح‌های ملی» ایجاد کند.   

 تنها چند ساعت پس از این نطق تلویزیونی، البرهان برای شرکت در مذاکرات سازمان بین دولتی توسعه (IGAD) متشکل از هشت کشور آفریقایی به کنیا رفت. این اجلاس روز سه‌شنبه برگزار شد.  

سخنرانی تلویزیونی البرهان در حالی انجام شد که صدها تن از معترضان در خیابان‌های خارطوم به اعتراضات خود ادامه می‌دادند.

از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون اعتراضات گسترده‌ای در خارطوم و حومه برای پایان دادن به حکومت نظامی در جریان است. الجزیره می‌نویسد معترضان خیابان‌ها را سنگربندی کرده‌اند و مقابل نیروهای نظامی ایستاده‌اند.

به گفته کمیته پزشکان سودان که شمار کشته‌شدگان و مجروحان را ثبت می‌کند از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون در درگیری‌ مأموران امنیتی با معترضان دست‌کم ۹ نفر کشته و حداقل ۶۲۹ نفر زخمی شده‌اند.

از زمانی که ارتش در اکتبر ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت، هر هفته با اعتراضات خیابانی مواجه شد و برای سرکوب به کشتار معترضان متوسل شد. به گفته ناظران از آن زمان تاکنون ۱۱۳ نفر از جمله ۱۸ کودک در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

سودان پس از ۳۰ سال حکومت عمر البشیر درگیری آشوب و ناآرامی‌های اجتماعی شده است.

البشیر در یک خیزش مردمی در آوریل ۲۰۱۹ برکنار شد.

گزارش مشترک برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) و سازمان غذا و کشاورزی حاکی از آن است که ۱۵ میلیون نفر در تمام ۱۸ استان این کشور آفریقای شرقی با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.