سازمان خواربار و کشاورزی، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه در جهان اعلام کردند که بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته زیر تاثیر مشکل گرسنگی قرار گرفته‌اند. ۴۶ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، گفت:

«خطری واقعی وجود دارد که این آمارها در ماه‌های آینده حتی بیشتر هم شوند. نتیجه بی‌ثباتی و عدم امنیت غذایی در جهان، گرسنگی و مهاجرت دسته‌جمعی در مقیاسی بی‌سابقه خواهد بود. ما باید ‌هم‌امروز برای جلوگیری از این فاجعه بزرگ اقدام کنیم.»

روسیه و اوکراین به ترتیب سومین و چهارمین صادرکنندگان بزرگ غلات در جهان هستند. در همان حال روسیه نیز صادرکننده اصلی سوخت و کود است. جنگ اوکراین صادرات این اقلام را مختل کرده، قیمت‌های جهانی مواد غذایی را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داده و باعث اعتراضات در کشورهای در حال توسعه شده است. این کشورها پیش از جنگ اوکراین به دلیل اختلالات در زنجیره تأمین مواد غذایی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا با افزایش قیمت مواد غذایی روبرو بودند. اما اکنون قیمت‌ها اغلب غیرقابل تحمل شده است. علاوه بر جنگ اوکراین و همه‌گیری کووید ۱۹، درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان و تغییرات آب و هوایی، وضعیت بی‌سابقه‌ای را برای آسیب‌پذیرترین لایه‌های اجتماعی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده‌ است.

برخی از این مشکلات به کمبود بودجه نهادهای یاری‌سان سازمان ملل متحد هم برمی‌‌گردد. برنامه جهانی غذا مجبور شد در برخی از کشورها برای مثال در یمن برخی از اقلام غذایی را که برای مردم در معرض گرسنگی ارسال می‌‌کرد، کاهش دهد.   

شکاف جنسیتی و ناامنی غذایی

گزارش سازمان ملل در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه هشدار داد که درگیری‌های منطقه‌ای و تغییرات اقلیمی امنیت غذایی را به خطر انداخته و سبب شوک‌های اقتصادی شده و نابرابری‌های اجتماعی را هم افزایش داده است.   

سازمان ملل متحد در این گزارش تخمین زده که در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان، ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال به دلیل تغذیه نامناسب از کوتاهی قد رنج می‌بردند، در حالی که حدود ۴۵ میلیون نفر با شدیدترین نوع سوءتغذیه که خطر مرگ را تا ۱۲ برابر افزایش می‌دهد، درگیر بودند.

بر اساس این گزارش، شکاف جنسیتی در ناامنی غذایی، که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حتی بیشتر هم شده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که عمدتاً به دلیل افزایش اختلافات طبقاتی در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و همچنین در قاره آسیا، «در سال ۲۰۲۱، بیش از ۹ درصد از زنان جهان در مقایسه با حدود ۶ درصد از مردان در ناامنی غذایی متوسط ​​یا شدید قرار داشتند.»

در این گزارش که خواستار بازنگری در سیاست‌های کشاورزی است، آمده است که بخش غذا و کشاورزی جهانی تقریباً ۶۳۰ میلیارد دلار در سال حمایت دریافت می‌کند. کشاورزان خرده‌پا اما از این کمک‌ها بی‌نصیب می‌مانند و آن‌ها که از این کمک‌ها استفاده می‌کنند اغلب قیمت‌های بازار را مخدوش می‌کنند، به محیط‌زیست آسیب می‌رساند و مواد غذایی مغذی را هم تولید نمی‌کنند.

چنین حمایت‌هایی شامل یارانه‌هایی است که خرج غذاهای اصلی پر کالری مانند غلات، شکر، گوشت و لبنیات می‌شود و تولیدکنندگان اقلام غذایی سالم‌تر مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات از یارانه بی‌نصیب می‌مانند.

هر ساله ۱۱ میلیون نفر به دلیل رژیم‌های غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت:

«افزایش قیمت مواد غذایی به این معنی است که این وضعیت بدتر خواهد شد.»

او در ادامه افزود:

«سازمان جهانی بهداشت از تلاش‌های کشورها برای بهبود سیستم‌های غذایی از طریق وضع مالیات بر غذاهای ناسالم، یارانه دادن به گزینه‌های سالم، محافظت از کودکان در برابر بازاریابی مضر و اطمینان از برچسب‌های غذایی واضح حمایت می‌کند.»

در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه آمده است که اگر دولت‌ها منابع خود را به سمت اولویت‌بندی مصرف‌کنندگان مواد غذایی و ایجاد انگیزه برای تولید و عرضه غذاهای مغذی هدایت کنند، «به کاهش هزینه و مقرون به صرفه‌تر شدن رژیم‌های غذایی سالم برای همه کمک خواهند کرد.»

این گزارش می‌گوید یک توصیه کلیدی «این است که دولت‌ها شروع به تجدیدنظر در نحوه تخصیص مجدد بودجه‌های عمومی موجود برای مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن و کارآمدتر کردن آن‌ها در کاهش هزینه‌های غذاهای مغذی و افزایش دسترسی و مقرون به صرفه بودن رژیم‌های غذایی سالم کنند.»