دولت آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های مرتبط با ایران را در بحبوحه ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام اعلام کرد.

تحریم‌های جدید که شامگاه چهارشنبه ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه اعلام شد، «شبکه بین‌المللی از افراد و نهادها» را هدف قرار داد که به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا در فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران تحت تحریم آمریکا به شرق آسیا نقش دارند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا در این‌باره گفت:

«ایالات متحده به دستیابی به توافق با ایران برای بازگشت دوجانبه به برجام متعهد است، اما ما از تمام توان خود برای اعمال تحریم‌ها بر فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران نیز استفاده می‌کنیم.»

شرکت «پتروشیمی جم» از جمله شرکت‌های تحریم‌شده است که به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا صدها هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش صدها میلیون دلار به شرکت‌های سراسر شرق آسیا صادر کرده است.

بنا به بیانیه این وزارتخانه، بسیاری از این محصولات به شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران فروخته شده تا به چین و فیلیپین ارسال شوند. شرکت پتروشیمی جم به شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در تسهیل استفاده از حساب‌های بانکی و شرکت‌ها به‌منظور پنهان کردن حمل‌ونقل و فروش محصولات پتروشیمی‌ ایران کمک کرده است.

همچنین شرکت «ادگار کامرشال سولوشز» نیز تحریم شده است. این شرکت صدها میلیون دلار محصولات پتروشیمی را از شرکت‌های تحریم‌شده ایرانی از جمله شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پلیمر آریا ساسول برای ارسال به چین خریداری و صادر کرده است.

شرکت اقیانوس راشین، شرکت نفت ستاره خلیج فارس، شرکت حمل‌ونقل آریا زاگرس و شرکت پتروشیمی «تریلیانس» همه مستقر در ایران، شرکت بازرگانی نفت علی المتوا، شرکت راه حل‌های تجاری ایجر، شرکت پتروگات، شرکت امیرالد، شرکت پتروکیک همه مستقر در امارات متحده عربی؛ شرکت صنعتی لاسترو و شرکت بین‌المللی اولیجی هر دو مستقر در هنگ کنگ؛ شرکت اُروین مستقر در سنگاپور و شرکت بازرگانی حمل‌ونقل «ترونگ فات لوک» مستقر در ویتنام، به دلیل ارتباطات بازرگانی، پتروشیمی و نفتی با حکومت ایران تحریم شده‌اند.

دو نفتکش «بی‌اس براوو» و «سامر۵» که با شرکت بازرگانی «ترونگ فات لوک» ویتنام در ارتباط بودند نیز تحریم شدند.

مرتضی رجبی اسلامی، مقیم دوبی که افزون بر ایرانی بودن شهروند جزایر «سنت کیتز و نویس» است، ‌ و همچنین مهدیه حسینعلی سنچولی، مقیم دوبی و شهروند ایران که با شرکت «نفت ایران» ارتباط داشتند هم مورد تحریم قرار گرفتند.

با تحریم‌های جدید علیه این شرکت‌ها و افراد، دارایی‌های آن‌ها در ایالات متحده را مسدود و ارتباط آن‌ها با سامانه مالی آمریکا قطع می‌شود و آمریکایی‌ها از تجارت با آن‌ها منع می‌شوند.

این تحریم‌ها در حالی اعمال شده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام به بن‌بست خورده‌ است و تازه‌ترین دور آن‌ به‌تازگی در دوحه قطر بی‌نتیجه به پایان رسید.

همچنین تحریم‌های جدید یک هفته قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی صورت می‌گیرد.

تهران امتناع واشنگتن از لغو تحریم‌ها، از جمله رفع تحریم علیه سپاه پاسداران را عامل عدم دستیابی به توافق هسته‌ای دانسته است اما آمریکا می‌گوید تحریم سپاه ربطی به برجام ندارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه پس از تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتر نوشت:

«‏توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است. ‏برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم.»