به‌گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه، کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان در استان آذربایجان شرقی برای سومین روز متوالی اعتصاب کردند و در محوطه معدن گرد هم آمدند.

بنا به این گزارش یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران نیز شب گذشته در هوای سرد شبانگاهی در داخل چادر یا خودرو‌های خود یا بر روی آسفالت‌ محوطه معدن به‌سر بردند.

از همان آغاز صبح پنج‌شنبه شمار زیادی نیروی یگان ویژه به محل معدن سونگون اعزام شدند. نیروهای ضدشورش با حمله به کارگران و ضرب‌وشتم آن‌ها تعدادی را دستگیر کردند تا بتوانند به اعتصاب کارگران پایان دهند.

این حمله در حالی صورت گرفت که روز گذشته سه نفر دیگر از کارگران بازداشت شدند و شمار کارگران بازداشتی به ۵ نفر رسید. ولی‌الله محمودی، ارشد کاظم‌پور، جعفر عباس‌پور، مهرداد منفرد و خدایی اسامی کارگران بازداشت‌شده توسط نهادهای امنیتی است. کارگران گفته‌اند همکارانشان را به زندان اهر منتقل کرده‌اند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز پنج‌شنبه حمله نیروهای یگان ویژه به کارگران اعتصابی معدن سونگون را محکوم کرده و این حمله را «وحشیانه» خواندند. در اطلاعیه سندیکای کارگران هفت‌تپه آمده است:

«کارگران با تهدید و بازداشت و سرکوب مرعوب نخواهند شد. ما کارگران برای داشتن نان، کار، آزادی، برای داشتن زندگی شایسته و به دور از ستم و استثمار به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.»

اعتصاب کارگران پیمانی مجتمع مس سونگون از روز سه‌شنبه ۱۴ تیر آغاز شد. خواست کارگران همسان‌سازی حقوق با کارگران رسمی و کارگران سایر معادن و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است. آن‌ها به عدم رسیدگی به مطالباتشان معترضند.

کارگران اعتصابی در شرکت‌های پیمانکاری آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و ندای رهاوی شاغلند.

کارگران پیمانی مجتمع مس سونگون در دو سال اخیر بارها با خواست امنیت شغلی و افزایش دستمزد اعتصاب و اعتراض کرده‌اند. آخرین اعتصاب آن‌ها در خردادماه برگزار شد و سه روز ادامه یافت. در پی آن اعتصاب، مدیران شرکت طرح سرهم‌بندی‌شده‌ای را به‌عنوان طرح طبقه‌بندی مشاغل به کارگران تحمیل کرد. کارگران می‌گویند، مدیریت با تهدید و پرونده‌سازی و نسبت دادن اتهاماتی از قبیل برهم زدن نظم عمومی، راهپیمایی بدون مجوز، اخلال در تولید ملی، قوم‌گرایی و….، نمایندگان کارگران را وادار به امضای طرح کرده است.

در اعتراض به این شرایط، کارگران از اوایل تیرماه، حجم استخراج و باطله‌برداری معدن را به یک سوم کاهش داده و اعلام کردند که تا اجرای طرح همسان‌سازی به اعتراض ادامه می‌دهند.

معدن مس سونگون در ورزقان از بزرگترین معادن مس ایران است و بهره‌برداری از بخشی از آن با امضای یک قرارداد ۸ هزار میلیارد تومانی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران واگذار شده است.

ابراهیم رئیسی چند هفته پیش هنگام بازدید از این معدن، به کارگران وعده داد مطالبات آن‌ها را پیگیری خواهد کرد.