دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حکمی که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شد، کیوان امام‌وردی را به اعدام محکوم کرد. شیما قوشه وکیل شاکیان پرونده یکشنبه ۱۹ تیر/۱۰ ژوئیه در مصاحبه‌ای با وبسایت «دیده‌بان ایران» گفت رأی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی عموزاد، رئیس دادگاه و قاضی افشاری، مستشار دادگاه صادر شده و حکم اعدام روز شنبه ۱۸ تیر ماه به او ابلاغ شده است.

او افزود:

«به‌عنوان وکیل شکات نسبت به این رأی شکایت خواهم کرد، زیرا مجرم ملزم به جبران خسارت بود که این موضوع در رأی دادگاه مسکوت مانده است.»

شیما قوشه پیشتر نیز با مجازات اعدام مخالفت کرده و گفته بود حکم احتمالی اعدام برای کیوان امام وردی خواسته او و موکلانش نیست و امیدوار است که پیش از اجرای حکم، قانون حاکم تغییر کند.

این وکیل دادگستری با اعلام اینکه جرم رخ داده از سوی کیوان امام‌وردی «جرم حدی» تلقی می‌شود، تأکید کرد:

«رضایت‌دادن شکات در این پرونده، تأثیری در اجرای حکم اعدام کیوان امام‌وردی ندارد، زیرا او به عنوان اتهامی که دادستان به عنوان مدعی‌العموم شکایت کرده، محکوم به اعدام شده و رضایت شاکی خصوصی برای منتفی شدن حکم اعدام موضوعیت ندارد.»

او درباره شاکیان پرونده و بازماندگان تجاوزهای جنسی صورت گرفته گفت:

«در این پرونده، ۹ نفر به صورت رسمی شکایت کرده بودند و شاکی قانونی پرونده محسوب می‌شوند، اما افراد و قربانیان دیگری هم بودند که با پلیس تماس گرفته و موضوع را اطلاع داده یا تجاوز از سوی کیوان امام‌وردی را به نماینده دانشگاه تهران اعلام کرده بودند.»

شیما قوشه درباره جلسه پایانی دادگاه که برای استماع آخرین دفاع متهم برگزار شده بود، هم گفت: «کیوان امام‌وردی دفاع خاصی ارائه نداد، البته اومدعی بود که بدون رضایت با کسی رابطه نداشته است.»

کیوان امام‌وردی، به‌دنبال افشای موارد متعدد تجاوز به زنان در حالت بی‌هوشی، ابتدا به اتهام «تجاوز به عنف» بازداشت شد. این زنان که بخش زیادی از آن‌ها دانشجویان دانشگاه محل تحصیل امام‌وردی بودند، در روایت‌های خود فاش کردند که کیوان امام‌وردی ابتدا در نوشیدنی آن‌ها داروی بی‌هوشی ریخته و پس از تاثیر این دارو، در حالی که اختیار یا توان مقابله با او از آن‌ها گرفته شده بوده، به این زنان تجاوز کرده است.

مقام‌های دستگاه قضایی ایران پس از بررسی‌های اولیه پرونده اعلام کردند کیوان امام‌وردی «به ۳۰۰ دختر در طول ۱۰ سال تجاوز کرده است». روزنامه همشهری هم در گزارشی نوشت کیوان امام‌وردی «در جریان تحقیقات به برقراری رابطه جنسی با حدود ۵۰ دختر» اقرار کرده است. بر همین اساس ۲۰ نفر از بازماندگان تجاوز جنسی امام‌وردی، از او شکایت کردند. ۱۰ نفر از این افراد با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایتشان را مطرح کردند و ۱۰ نفر دیگر که برخی از آنها ساکن خارج از کشورند، از طریق تلفن ماجرا را شرح دادند.

پرونده کیوان امام‌وردی اما در ادامه وارد مسیر دیگری شد. او در جریان رسیدگی به پرونده، به‌رغم اقرار اولیه، اتهامات را رد کرد و گفت دختران به میل خود به خانه‌اش آمده و مشروب خورده‌اند. او همچنین مدعی شد که در نوشیدنی آنها هیچ داروی بیهوشی نریخته و برخی از آنها آنقدر مشروبات الکلی خورده بودند که به خواب رفته بودند و در این شرایط او «با آنها رابطه جنسی برقرار کرده». دستگاه قضایی ایران نیز اتهام او را از «تجاوز به عنف» به «فساد فی‌ الارض» تغییر داد تا در نهایت حکم اعدام برای او صادر شود. این تغییر از همان ابتدا بار روانی مضاعفی را بر بازماندگان تجاوز جنسی وارد کرد. پس از اعلام رای دادگاه نیز بسیاری از فعالان حقوق زنان به حکم اعدام اعتراض کرده و آن‌را علیه شاکیان و فشاری نظام‌مند و مردسالارانه برای ساکت کردن بازماندگان تجاوز جنسی خواندند.