محمد علی زحمتکش، معلم بازنشسته بازداشت‌شده در شیراز همچنان در اعتصاب غذاست. او که در جریان اعتراضات اردیبهشت ماه بازداشت شد، در اعتراض به سرکوب همکارانش و عدم اجرای اصل تفکیک جرائم در زندان عادل آباد شیراز اعتصاب غذا کرده است.

اتحاد بازنشستگان ایران روز شنبه ۱۸ تیر نسبت به تهدید سلامت و جان این فعال صنفی معلمان هشدار داده بود. این اطلاعیه پس از آن صادر شد که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان حال جسمی زحمتکش را در دوازدهمین روز اعتصاب غذا «وخیم» گزارش کرد و نوشت که او «دچار افت فشار شده» و «قادر به تکلم نیست».

زحمتکش ۲۴ اردیبهشت ماه امسال در جریان اعتراض سراسری معلمان به همراه شمار دیگری از فعالان صنفی در شیراز بازداشت شد. بیشتر بازداشت‌شدگان شیراز طی روزهای گذشته به قید وثیقه و به صورت موقت آزاد شدند اما او به همراه غلامرضا غلامی کندازی و محمد عالیشوندی همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

«یک ماه بی‌خبری» از معلمان زندانی

جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و محمد حبیبی، سه عضو کانون صنفی معلمان در تهران و اسلامشهر که دهم اردیبهشت در آستانه تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شدند، هم همچنان در زندان انفرادی نگهداری می‌شوند و نزدیک به یک ماه است که از تماس تلفنی با خانواده محروم مانده‌اند.

سمانه عابدینی، همسر جعفر ابراهیمی گفته که آخرین بار در ۲۵ خرداد «یک تماس کوتاه کمتر از یک دقیقه» با همسرش داشته است که او گفته «ما را منتقل کردند به انفرادی ۲۴۰ زندان اوین» و بعد از آن هیچ اطلاعی از او ندارد.

خدیجه پاک‌ضمیر، همسر محمد حبیبی هم در توییتر روایت مشابه‌ای از آخرین تماس با همسر خود دارد. او روز شنبه ۱۸ تیر نوشت:

«امروز۱۸ تیرماه به همراه خانواده دیگر معلمان وفعالان کارگری دربند به دادسرای اوین مراجعه کردم. علیرغم اینکه روز چهارشنبه ۱۵ تیر گفته‌ بودندکه شنبه مراجعه کنید؛ امروز گفتند که بازپرس حاجی‌مرادی نیست و دوباره چهارشنبه بیایید. نزدیک به یک ماه است در بی‌خبری مطلق هستیم. همگی ممنوع الملاقات‌ اند و نزدیک به یک ماه است که همسرم هیچ تماسی تلفنی نگرفته است.»

خدیجه پاک‌ضمیر به همراه خانواده دیگر معلمان بازداشت شده روز ۱۸ تیر به دادسری اوین رفته بودند اما بدون اینکه پاسخ روشنی از مسئولان قضایی بگیرند، بازگشتند.

تناقض‌گویی مسئولان پرونده

سمانه عابدینی، همسر ابراهیمی در این‌باره گفته است: طی روزهای متوالی که مراجعه کردم پاسخ‌های ضد و نقیضی شنیدم. یکبار اینطور بوده که همکاری نمی‌کنند، باید بروند انفرادی و یک بار هم گفتند که روال طبیعی پرونده است و باید پرونده همه افراد درگیر به نتیجه برسد و نگران نباشید.

او که روز شنبه برای ملاقات تلفنی به زندان اوین رفته بود اما نتوانست با همسرش ملاقات کند، گفته که یک روز قبل از روز ملاقات در دیدار با دادستان شعبه دو اوین به آن‌ها گفته‌اند که در تماس با کارشناسان اعلام شده مانعی برای ملاقات وجود ندارد. «اما در روز ملاقات به ما گفتند که بر اساس دستور حاجی مرادی ممنوع الملاقات هستند».

عابدینی گفته است خانواده معلمان بازداشت شده روزانه با اظهارت ضد و نقیض و پاسکاری مسئولان پرونده مواجهه هستند و پاسخ روشنی نگرفته‌اند.

ابراهیمی و دیگر معلمان بازداشت شده از سوی دستگاه قضایی ایران به «همکاری با نیروی خارجی با هدف براندازی نظام» متهم شده‌اند. اتهامی که به دلیل دیدار برخی از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان با دو عضو اتحادیه تحصیلی و آموزشی فرانسه مطرح شده و تشکل های صنفی معلمان آن را «سناریو امنیتی» تکراری دانسته‌اند.

عابدینی در این باره گفته است تمامی فعالیت‌های همسرش و دیگر فعالان صنفی معلمان قانونی و علنی بوده و آن‌ها چیزی برای مخفی کاری نداشته‌اند.

به گفته او ماموران امنیتی هنگامی که برای بازداشت جعفر ابراهیمی رفته بودند، «بدون اینکه حکمی داشته باشند»، خلاف قانون او را بازداشت کردند.

عابدینی گفته است که در ابتدا به همسرش گفته‌اند که بازداشتش «پیش‌گیرانه» بوده اما بعد از دو هفته که قرار وثیقه را دوباره به بازداشت تبدیل کردند «ما متوجه شدیم که سناریو و پرونده‌سازی علیه او و دیگر معلمان در جریان است».

اسکندر لطفی، مسعود فرهیخته و شعبان مرادی سه عضو انجمن معلمان مریوان از دیگر افراد بازداشت شده مرتبط با اعتراضات معلمان هستند که از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ موج تازه‌ای از آن آغاز شد و تا خرداد امسال به رغم بازداشت بیش از ۲۰۰ معلم تداوم داشت.

در آخرین اعتراض جمعی معلمان که ۲۵ خرداد برگزار شد، بیش از ۶۵ معلم در شهرهای مختلف بازداشت شدند. پرویز احسنی، هیوا قریشی، امید شاه محمدی و کاوه محمدزاده از جمله افرادی بودند که در دیوانداره بازداشت شدند و هنوز در زندان نگهداری می‌شوند. بسیاری از بازداشت شدگان در اعتراض سراسری ۲۵ خرداد طی روزهای گذشته به قید وثیقه آزاد شدند.