ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد چندین نماینده ارشد کیف در خارج از کشور از جمله سفیر اوکراین در آلمان را برکنار کرده است.

آندری ملنیک، سفیر برکنار شده اوکراین در آلمان در اواخر سال ۲۰۱۴ توسط شخص زلنسکی به این سمت منصوب شده بود. او از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، بارها سیاستمداران و متفکران مخالف تسلیح اوکراین را به «مماشات» با روسیه متهم کرده بود.

زلنسکی همچنین از اخراج سفرای اوکراین در هند، جمهوری چک، نروژ و مجارستان خبر داد و گفت که نامزدهای جدید آماده‌اند تا ماموریت خود را شروع کنند.

او برکناری سفیرانش را «بخشی عادی از رویه دیپلماتیک» خواند و از دیپلمات‌های خود خواست برای جلب حمایت بین‌المللی و کمک‌های نظامی بیشتر برای اوکراین تلاش کنند.

اختلاف اوکراین و آلمان بر سر تحریم گاز روسیه

در شرایط کنونی روابط کیف با برلین، به شدت تحت تاثیر مسئله تحریم منابع انرژی روسیه و تبعات آن بر بزرگترین اقتصاد اروپا قرار دارد که خود را در آستانه یک بحران درازمدت اقتصادی می‌بیند.

https://www.radiozamaneh.com/722273

دو کشور در حال حاضر بر سر یک توربین ساخت آلمان که برای تعمیر و نگهداری به کانادا فرستاده شده با هم اختلاف دارند. آلمان از کانادا خواسته که که توربین را برای پمپاژ گاز به اروپا به شرکت گازپروم، غول گاز طبیعی روسیه بازگرداند. اقدامی که کیف با آن مخالفت است و آن‌را «ناقض تحریم‌های مسکو» خوانده است.

به‌رغم این مخالفت کانادا روز شنبه اعلام کرد که توربین‌ مذکور را که روسیه برای خط لوله «جریان شمالی» (نورد استریم ۱) به آن نیاز دارد، به روسیه پس می‌دهد.

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا درباره این تصمیم گفت:

«قطع عرضه ضروری گاز طبیعی، اقتصاد آلمان را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهد کرد و با نزدیک‌شدن زمستان آلمانی‌ها با مشکل گرم کردن خانه‌هایشان مواجه می‌شوند».

شرکت گازپروم روسیه ماه گذشته ظرفیت امتداد خط لوله نورد استریم ۱ به اروپا را به ۴۰ درصد حد معمول کاهش داد و دلیل آن‌را تأخیر در بازگشت تجهیزاتی که توسط شرکت زیمنس آلمان در کانادا تحت تعمیر است عنوان کرد.

یک منبع دولت کانادا در اوایل این هفته به خبرگزاری رویترز گفت که این توربین ابتدا به آلمان ارسال می‌شود و سپس به گازپروم روسیه تحویل خواهد شد.

دست‌کم ۱۵ کشته در حمله موشکی به دونتسک

همزمان در میدان جنگ در اوکراین، ارتش روسیه در حمله روز یکشنبه خود به دونتسک یک ساختمان پنج‌طبقه را با موشک هدف قرار داد. طبق گزارش مقام‌های اوکراینی و امدادگران شمار کشته‌شدگان تا بعدازظهر یکشنبه به ۱۵ نفر رسیده است و احتمال می‌رود ده‌ها تن زیر آوار باشند.

شعبه محلی سرویس اورژانس اوکراین در صفحه فیسبوک خود نوشت:

در جریان عملیات نجات، ۱۵ جسد در محل پیدا شد و پنج نفر زنده از زیر آوار بیرون کشیده شدند. همچنین امدادگران با سه نفر زنده زیر آوار در تماسند.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند روسیه تهاجم به شرق اوکراین را تشدید کرده و دونتسک را به «جهنم» تبدیل کرده است.

از سوی مقابل وزارت دفاع روسیه از حمله به انبار تسلیحات توپخانه‌ای ساخت ایالات متحده خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد نیروهای روسیه دو آشیانه ارتش اوکراین را در نزدیکی کوستانتینوفکا در منطقه دونتسک هدف قرار داده‌اند که محل انبار توپ‌های هویتزر M777 ساخت ایالات متحده بودند.

یک موسسه تحقیقاتی مستقر در ایالات متحده روز یکشنبه این احتمال را مطرح کرد که دولت روسیه اهداف ارضی گسترده‌تری نسبت به تصرف دونباس اوکراین دارد و احتمالاً قصد دارد بخشی از منطقه شمال شرقی خارکف یا تمام آن‌را ضمیمه خود کند.

موسسه مطالعات جنگ (ISW) ضمن اشاره به این‌که مقام‌های تحت حمایت روسیه پرچم جدیدی برای منطقه طراحی و پیشنهاد کرده‌اند که حاوی عقاب دو سر امپراتوری روسیه و نمادهایی از نشان قرن هجدهم خارکف است، نوشت: «سرعت دولت اشغالگر منطقه خارکف در ایجاد یک اداره غیرنظامی در ۶ ژوئیه و برقراری حکومت نظامی در منطقه اشغالی خارکف در ۸ ژوئیه نشان می دهد که کرملین به شدت به دنبال مشروعیت بخشیدن و تحکیم قدرت و جلب حمایت در منطقه خارکف است و هدف سرزمینی گسترده‌تری را دنبال می‌کند.»

از آغاز حمله به اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۴ فوریه، نیروهای روسی بخش‌های وسیعی از این کشور را به تصرف خود درآورده‌اند. تصرف منطقه لوهانسک نیز یکشنبه گذشته تکمیل شد.

در عین حال ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در مجلس دومای این کشور گفت روسیه هنوز با تمام قوای خود وارد میدان جنگ نشده است.