به گزارش خبرگزاری رویترز هلند برای نخستین بار از قربانیان نسل‌کشی مسلمانان در سربنیتسا در جریان جنگ داخلی یوگوسلاوی سابق که ۲۷ سال قبل در چنین روزی اتفاق افتاد عذرخواهی کرد.

نیروهای حافظ صلح هلندی در آن زمان نتوانستند مانع از تسخیر شهر سربرنیتسا توسط نیروهای صربستانی شوند. در جریان جنگ داخلی یوگوسلاوی سابق نیروهای حافظ صلح هلندی اعلام کرده بودند که این شهر برای مسلمانان پناهگاه امنی است.    

در ژوئیه ۱۹۹۵ در جریان یک هفته قتل و غارت و خونریزی، نیروهای صرب مردان و پسران مسلمان بوسنیایی را از زنان جدا کردند و آن‌ها را به مکان‌هایی که برای اعدام در نظر گرفته بودند منتقل کردند و در آنجا آن‌ها را قتل عام کردند. اجساد اعدامیان در گورهای دسته‌جمعی انداخته شد.

خانم کایسا اولونگِرن، وزیر دفاع هلند در جریان سفر به بوسنی و هرزگوین برای بزرگداشت یاد و خاطره قربانیان در این نسل‌کشی گفت:

«فقط یک طرف مقصر این نسل‌کشی وحشتناک است: ارتش صرب‌های بوسنی. اما اجازه دهید واضح بگویم. جامعه بین‌المللی در ارائه حمایت کافی از مردم سربرنیتسا شکست خورد و به عنوان بخشی از آن جامعه، دولت هلند مسئولیت وضعیتی را که در آن این شکست اتفاق افتاد، بر عهده دارد.»

رویترز می‌نویسد اولونگرن در این لحظه دستش را روی قلبش گذاشت و در ادامه سخنانش گفت:

«به همین دلیل از ته دل عذرخواهی می‌کنیم.»

وزیر دفاع هلند سپس در ادامه افزود:

«وقایع سال ۱۹۹۵ منجر به رنج عمیق انسان‌هایی شد که تا  هم‌امروز و در این لحظه هم در اینجا قابل لمس است. ما نمی‌توانیم شما را از این رنج خلاص کنیم. اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مستقیما به تاریخ بنگریم.»

دادگاه‌های هلند قبلاً تشخیص داده بودند که  این کشور مسئول سقوط سربرنیتسا بوده و دولت هلند نیز ملزم به پرداخت غرامت به نسل‌کشی مسلمانان سربنیتسا شد.

دولت هلند در سال ۲۰۰۲  به دلیل این رویداد استعفا داد و ویم کوک، نخست وزیر وقت اعلام کرد که دولت به این ترتیب مسئولیت خود را در قتل عام پذیرفته است، اما مقصر نیست.

بستگان اعدامیان این را کافی ندانستند و از آن زمان تاکنون در جریان یک کارزار دادخواهی برای عذرخواهی رسمی دولت هلند در تلاش‌اند.

ماه گذشته، هلند از سربازان هلندی سازمان ملل که در جریان قتل عام در سربنیستا مستقر بودند به دلیل شرایطی که باید تحت آن خدمت می‌کردند عذرخواهی کرد و خشم بستگان قربانیان را برانگیخت.

کشتار در سربرنیتسا که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان یک نسل کشی مورد قضاوت قرار گرفت، بدترین جنایت جنگی در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بود. در جریان جنگ داخلی در یوگوسلاوی سابق حدودا صد هزار نفر کشته شدند.