به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت مشخص نیست آیا ایران قبلاً برخی از پهپادهای تهاجمی را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر، ولی در همان حال گفت ایالات متحده «اطلاعاتی» دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش نیروهای روسی برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در ماه جاری میلادی است.

سالیوان شامگاه دوشنبه ۱۱ ژوئیه/۲۰ تیر در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت:

«اطلاعات ما نشان می‌دهد که دولت ایران در حال آماده‌سازی برای ارائه بیش از صدها پهپاد از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح به روسیه در یک جدول زمانی تسریع‌شده است.»

سالیوان در ادامه افزود:

«این نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که منجر به تحکیم دستاوردهای جبهه شرق در هفته‌های اخیر شده است، به بهای ذخایر سلاح در زرادخانه‌های روسیه تمام می‌شود.»

سالیوان در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی مساله پهپادهای ایران را مطرح کرد. قرار است در سفر بایدن به خاورمیانه برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه به بحث گذاشته شود.

اسرائیل و عربستان سعودی به دلیل ملاحظات و منافع ملی خود تاکنون به کارزار غرب علیه روسیه نپیوسته‌اند.  

سالیوان همچنین خاطرنشان کرد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین مشابهی را در اختیار شورشیان حوثی یمن قرار داده است تا قبل از برقراری آتش‌بس موقت، شورشیان حوثی با این پهپادها به اهدافی در خاک عربستان حمله کنند.

 ساموئل بندت، تحلیلگر نظامی به واشنگتن‌پست گفت درخواست روسیه برای تهیه پهپاد از جمهوری اسلامی ایران به نظر منطقی می‌‌آید. پهپادهای ایرانی بیشتر از پهپادهای روسیه سابقه عملیاتی دارد و علاوه بر این، ایران پهپادهای انتحاری پرسه‌زن در اختیار دارد، مشابه آنچه که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار داده است.  

این تحلیلگر نظامی در ادامه مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت:

«پهپادهای ایرانی می‌توانند در حمله به نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های حیاتی اوکراین بسیار مؤثر باشند.»

بنت خاطرنشان کرد که قبل از جنگ اوکراین، روسیه مجوز فناوری پهپاد را از یک شرکت اسرائیلی دریافت کرده بود. اما دولت اسرائیل در مناقشه روسیه و اوکراین بی‌طرف مانده است، به طوری که این منبع دیگر در دسترس مسکو نیست.