حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا تهران افزایش شمار بیماران و فوت ناشی از کرونا را تأیید کرد. او گفت:

«اکثر مراجعین افراد مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند.»

در ایران بنا بر اعلام وزارت بهداشت چهار شهر در وضعیت بسیار پرخطر یا قرمز قرار گرفته‌اند، ۱۴ شهر در وضعیت پرخطر یا نارنجی و ۱۴۲ شهر نیز در وضعیت نسبتاً زرد یا همان زرد. کارشناسان سلامت و مسئولان استانی وزارت بهداشت از دو هفته قبل نسبت به افزایش دوباره شمار بیماران هشدار داده بودند.

افزایش تجمعات مردمی به مناسبت «عیدهای مذهبی» و همچنین تزریق نکردن دوز سوم از اصلی‌ترین عامل‌های افزایش شمار بیماران کرونا که دوباره چرخه انتقال آن شتاب گرفته است، عنوان می‌شود.

به گفته کرمانپور «سطح ایمنی مردم بعد از آخرین دوز واکسنی که تزریق کردند، کاهش یافته» و به همین دلیل «میزان مراجعات سرپایی و بستری با یک شیب ملایم در حال افزایش است».

او گفت: «در برخی استان‌ها شیب تندتر و در برخی استان‌ها شیب ملایم‌تر است. میزان تندی و ملایمی شیب افزایش بیماری، به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تزریق دز یادآور واکسن و کم یا زیاد بودن تجمعات در هر استان و … بستگی دارد.»

در ایران بنا بر گزارش وزارت بهداشت تنها حدود ۲۸ میلیون نفر دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند و ۴۰ میلیون نفر از افرادی که دوز اول را دریافت کرده بودند، برای دوز سوم اقدام نکرده اند.

کاهش رعایت پروتکل‌ها همزمان با افزایش تجمعات مذهبی

به گفته محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور کنترل چرخه انتقال کرونا «به زیر ۴۰ درصد رسیده است». او گفت:

«میزان زدن ماسک در شهرهای بزرگ به ۲۹ درصد رسیده است، همچنین میانگین کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۳۶ درصد یعنی زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است. طیف رعایت پروتکل‌ها از ۲۲ درصد در برخی از شهرها تا زیر ۶۰ درصد است. این مینیمم و ماکسیمم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حد زیادی به هم نزدیک شده و این نگران کننده است.»

با فروکش کردن موج همه‌گیری کرونا در بیشتر کشورها، اجرای پروتکل‌های مرتبط به صورت کلی یا بخشی از آن‌ها متوقف شد. در ایران نیز محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از تجمع های بزرگ مذهبی و همچنین الزام به استفاده از ماسک لغو شده است.

مناسبت‌های مذهبی همچون بازگشت «حجاج» و «عیدهای مذهبی» در یک ماه اخیر و روزهای آینده بر شمار تجمع در مکان‌های سربسته افزوده است و پیش‌بینی می‌شود با فرا رسیدن ماه محرم، شمار این تجمعات افزایش چشمگیری داشته باشد. فرهادی بدون اینکه به صورت مستقیم برگزاری مراسم در این مناسبت‌های مذهبی انتقاد کند، گفت:

«وزارت بهداشت تیم‌های بازرسی را تشدید می‌کند و اعلام آماده باش کرده است تا اگر وارد پیک هفتم شدیم، بازرسی‌ها را بیشتر کند.»

او اما بلافاصله افزود که امیدوار است «به اعمال محدودیت‌های جدید نرسیم».

همه‌گیری کووید ۱۹ در ایران که از اردی‌بهشت ۱۳۹۸ به صورت رسمی اعلام شد تا به حال بر پایه گزارش های رسمی جان بیش از ۱۴۷ هزار نفر را گرفته است. منابع غیردولتی و حتی برخی مسئولان وزارت بهداشت آمار واقعی جان باختگان و مبتلایان کرونا را حداقل۲٬۵ برابر گزارش‌های رسمی می‌دانند.