جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بعداز ظهر چهارشنبه با استقبال نخست وزیر موقت اسرائیل وارد تل اویو شد. او در بدو ورود گفت که «برای صهیونیست بودن لازم نیست حتماً یهودی باشی».

بایدن در اولین اظهارنظر پس از ورود به اسراییل در سخنانی کوتاه گفت: «با افتخار می‌گوید روابط اسراییل و آمریکا عمیق‌تر و قوی‌تر از همیشه است».

او که قرار است در خاورمیانه با رهبران کشورهای عربی نیز مذاکره کند، پس از ملاقات با سران اسراییل، به دیدار رهبران فلسطینی خواهد رفت.

بایدن در تل‌آویو گفت که از راه حل دو کشور حمایت می‌کند و به نظر او چنین راه حلی «بهترین امید برای اسرائیلی ها و فلسطینیان است». یک تحلیگر «الجزیره» اما سخنان او را بدون اهمیت برای فلسطینی‌ها دانست که خطاب به «جامعه داخلی اسراییل» بیان شده است

یایر لاپید، نخست وزیر موقت اسراییل که پس از شکست ائتلاف در پارلمان و دولت نفت بنتالی در این مقام قرار گرفته هم بایدن را «یک صهیونیست بزرگ» که «همیشه روابط شخصی با اسراییل داشته» خواند.

همزمان با سفر بایدن گروه حقوق بشری «بت سلم» که نقض حقوق فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی را رصد می‌کند، با نصب بیلبوردهایی به سفر بایدن و سکوت مجامع جهانی در برابر تعرض‌های دولت اسراییل به حقوق فلسطینیان اعتراض کرده و رژیم اسراییل را آپارتاید خوانده است.

این بیلبوردها در رام‌الله، و همچنین بیت لحم جایی که قرار است عباس و بایدن با یکدیگر ملاقات کنند، نصب شده است.

بنا بر گزارش منابع خبری بایدن دو روز در سرزمین های تحت کنترل اسراییل خواهد ماند و پس از آن در روز جمعه ۲۴ تیر/۱۵ ژوئیه بعد از دیدار با محمود عباس، به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا با مقام‌های این کشور و دیگر رهبران کشورهای عربی منطقه خلیج فارس گفت‌وگو کند.

الجزیره به نقل از فعالان فلسطینی نوشته که آن‌ها امیدی به سفر بایدن ندارند و می‌دانند که مساله فلسطین در سفر منطقه‌ای او یک «پانوشت» است.

جبرئیل رجوب، از رهبران بلندپایه فتح که تشکیلات خودگردان دولت فلسطینی در کرانه باختری را در کنترل دارد، گفت که مدت‌ها است «فقط حرفهای پوچ می‌شنوند که نتیجه‌ای ندارند».

خالده جرار، رهبر سیاسی و جامعه مدنی فلسطین اما از رهبران دولت عباس انتقاد کرد. او گفت: تشکیلات خودگران همچنان توهم دارد که سفر بایدن دستاوردی برای فلسطینی‌ها دارد و «بر روی آمریکایی‌ها شرط‌بندی کرده است».

تشکیلات خودگران در کرانه باختری از سوی فعالان فلسطینی به کوتاه آمدن در برابر و همکاری با اسراییل متهم است. با این حال دیدار محمود عباس با بایدن بالاترین سطح تماس میان رهبران فلسطینی و مقام‌های آمریکایی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ در آمریکا است.

بایدن پس از دیدار با رهبران فلسطینی به عربستان سعودی خواهد رفت تا با رهبران کشورهای عربی نیز مذاکرده کند. سفر او به عربستان سعودی به دلیل دخالت مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی در قتل جمال خاشقجی در ترکیه با اعتراض فعالان حقوق بشر همراه شده است.

تشکیل ائتلاف نظامی مشترک میان کشورهای عربی و اسرائیل به منظور «مقابله با ایران» و رایزنی برای به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی عربستان سعودی از برنامه‌های از پیش اعلام شده سفر منطقه‌ای بایدن اعلام شده است.

او قرار است با یک پرواز مستقیم که برای نخستین بار امکان‌پذیر شده است، از تل اویو به جده برود.