شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیر کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی از «تمدید قرار بازداشت» رضا شهابی به مدت یک ماه دیگر خبر داد.

ماموران امنیتی ۲۲ اردیبهشت امسال رضا شهابی را بازداشت کردند. دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی او را به دلیل دیدار با سیسل کولر و ژاک پاریس دو عضو اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه به «همکاری با نیروی خارجی با هدف براندازی نظام» متهم می‌کند؛ اتهامی تکراری که پیش از این نیز بارها علیه فعالان سیاسی و مدنی به کار گرفته شده است.

شهابی در ۲۲ خرداد ماه در اعتراض به تمدید قرار بازداشت غیرقانونی خود و فشار بازجویان برای پذیرش سناریو ساختگی آن‌ها، اعتصاب غذا کرد و تا به امروز در اعتصاب غذا است. او گفته بود که «عمودی به زندان آمده‌ام، افقی بیرون خواهم رفت».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نوشته است که رضا شهابی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. ربابه رضایی، همسر شهابی گفته بود که در آخرین تماس تلفنی که او با خانواده داشته «صدایش به شدت ضعیف شده بود». این فعال کارگری که در سال‌های اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است، گفته که در اثر اعتصاب غذا «۱۲ کیلوگرم وزن از دست داده» و »همچنان در سلول انفرادی تحت بازجویی است».

حسن سعیدی دیگر عضو سندیکای اتوبوسرانی نیز وضعیتی مشابه شهابی دارد. ماموران امنیتی او را در ۲۸ اردیبهشت ماه پس از اعتصاب دو روزه رانندگان اتوبوس داخل شهری تهران بازداشت کردند.

بر اساس اعلام سندیکای اتوبوسرانی سعیدی از آغاز تیر- ۲۳ روز قبل- در اعتراض به پرونده‌سازی و بازجویی‌های متعدد و تمدید قرار بازداشت خود از یک ماه به دو ماه دست به اعتصاب غذا زده است. سعیدی هم در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته است که تحت تاثیر اعتصاب غذا کاهش وزن و ضعف جسمانی شدید دارد.

این دو فعال کارگری در پاسخ به درخواست تشکل‌های کارگری بین‌المللی برای پایان دادن به اعتصاب غذا گفته‌اند «تا پایان وضعیت بلاتکلیفی و بازجویی‌ها به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند».

این تشکل مستقل کارگری وضعیت جسمانی شهابی و سعیدی را به دلیل اعتصاب غذا طولانی «وخیم» گزارش کرده و گفته است که تمدید قرار بازداشت هر یک از آن‌ها می‌تواند خطرات جدی جانی برای این دو فعال سندیکای داشته باشد.

https://www.radiozamaneh.com/721120

علاوه بر شهابی و سعیدی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در زندان عادل آباد شیراز هم محمدعلی زحمتکش، بازرس انجمن صنفی معلمان شیراز که از ۲۵ اردی‌بهشت ماه در بازداشت ماموران امنیتی است، در اعتراض وضعیت خود در زندان و تداوم بازداشت غیرقانونی معلمان اعتصاب غذا کرده است. بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان او در روز چهاردهم اعتصاب غذا «قدرت تکلمش را از دست داده» بود.

نیروهای امنیتی در اردیبهشت و خرداد امسال دستکم ۶۵ معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کردند. برخی از بازداشت‌شدگان به قید وثیقه آزاد شده‌اند اما محمد حبیبی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، شعبان محمدی، اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، هیوا قریشی، امید شاه محمدی، یوسف احسنی، کاوه محمدزاده، غلامرضا غلامی کندازی، محمد عالیشوندی و حمید قندی همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در یک سناریو امنیتی معلمان بازداشت شده را هم به دلیل دیدار برخی از آن‌ها با دو فعال فرانسوی به همکاری با نیروی خارجی متهم کرده است.

علاوه بر معلمان آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی دو پژوهشگر و نویسنده نیز به اتهام مشابهی نزدیک به ۵۰ روز است که در سلول انفرادی زندانی هستند.

ریحانه انصاری‌نژاد و واله زمانی نیز دو فعال کارگری دیگر هستند که در اردیبهشت و خرداد امسال بازداشت شدند و همچنان در زندان تحت فشار بازجویی و آزار قرار دارند.

شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیر گروهی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر به تداوم بازداشت و سناریوسازی امنیتی علیه معلمان و فعالان کارگری اعتراض کردند و خواستار آزادی آن‌ها شدند.

ده‌ها سندیکا و تشکل کارگری در نقاط مختلف جهان نیز پیش از این با صدور بیانیه‌های جداگانه خواستار آزادی فعالان کارگری شده بودند.